4.5

În centura supracrustală Isua, din Groenlanda, roci vechi, care au supraviețuit ravagiilor timpului, ne oferă dovezi valoroase despre existența unui câmp magnetic terestru timpuriu în urmă cu 3,7 miliarde de ani. Prezența unui câmp magnetic este esențială pentru a proteja planeta noastră de particulele încărcate dăunătoare care vin de la vântul solar. De fapt, acţionează ca un scut, respingând această amenințare cosmică, creând astfel un mediu favorabil vieţii.

Până acum, oamenii de știință credeau Pământul a căpătat un câmp magnetic atunci când nucleul său metalic lichid a început să se răcească și să se solidifice, formând un nucleu interior solid și un nucleu exterior lichid. Acest proces ar fi condus apoi la apariția unui efect de dinam, generând astfel un curent electric și producând un câmp magnetic auto-susținut. Conform acestei teorii, acesta din urmă a început să se formeze în urmă cu aproximativ 3,5 până la 4 miliarde de ani.

Cu toate acestea, până acum, înțelegerea aspectului câmpului magnetic al Pământului s-a bazat doar pe modele teoretice și pe date geologice limitate. Descoperirea înregistrărilor magnetice în rocile centurii supracrustale Isua, în Groenlanda, pare așadar mult mai concretă. Aceste date noi, prezentate într-un articol publicat în Journal of Geophysical Research, pun în discuție ipotezele anterioare.

Examinarea acestor roci relevă că câmpul magnetic al Pământului exista deja cu 3,7 miliarde de ani în urmă, la scurt timp după formarea Pământului. Aceste roci vechi acționează ca înregistratoare naturale ale câmpului magnetic al Pământului timpuriu. Particulele de fier pe care le conțin s-au aliniat cu câmpul magnetic atunci când s-au format. Ele oferă astfel mărturie directă a existenței sale și a intensității sale care este măsurată la cel puțin cincisprezece microTesla, care este comparabilă cu cea a câmpului magnetic actual al Pământului. Cu toate acestea, răspunsul la întrebarea ”cum a generat Pământul timpuriu această structură de protecție?”, rămâne un mister. Este puțin probabil ca efectul dinam generat de curenții electrici în miezul exterior de fier topit al Pământului să fi fost funcțional acum 3,7 miliarde de ani. Originea acestui câmp magnetic primitiv, care probabil a jucat un rol cheie în apariția și dezvoltarea vieții pe Pământ, este așadar încă necunoscută.

Medie 4.5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 8