4.4

Pe 4 aprilie 2024 s-a scris o pagină importantă în istoria descifrării enigmei care poartă numele de energie întunecată. Această formă misterioasă de energie, descoperită în 1998, se află la originea unei forțe care duce la accelerarea expansiunii Universului. Cercetătorii care folosesc DESI („Dark Energy Spectroscopic Instrument”) au anunțat primele rezultate referitoare la „40 de milioane de galaxii și quasari cartografiate la distanțe cuprinse între 1 miliard și 12 miliarde de ani lumină de noi”, potrivit Nathalie Palanque-Delabrouille, purtător de cuvânt al misiunii DESI.

Anunțul a fost făcut simultan în cadrul a două conferințe, una organizată de Societatea Americană de Fizică din Sacramento, Statele Unite, iar cealaltă în cadrul întâlnirilor Moriond, din Italia, în timp ce mai mult de zece articole au fost postate online pe platforma ArXiv.

Inaugurat pe 17 mai 2021, instrumentul DESI scanează cosmosul de pe vârful Kitt Peak, din Arizona. Planul focal (unde se formează imaginea stelei) al DESI este echipat cu 5000 de fibre optice capabile să obțină aproape tot atâtea spectre simultan. „DESI a întocmit o hartă 3D a 40 de milioane de obiecte într-un interval de timp mare”, explică Nathalie Palanque Delabrouille. Cu toate acestea, distribuția lor nu este aleatorie. Galaxiile au apărut acolo unde inițial existau aglomerări de materie în „Universul primordial. Distanțele caracteristice dintre aceste aglomerări au evoluat apoi doar sub efectul expansiunii Universului. Măsurarea lui înseamnă a avea acces la expansiune și la evoluția expansiunii. Cu cât crește mai mult, cu atât vom „vedea” mai mult energia întunecată manifestându-se.” Evoluția în timp a energiei întunecate este o informație cheie pentru verificarea diferitelor ipoteze asupra naturii sale.

Despre rezultatele obținute cu ajutorul DESI vom discuta pe larg într-un număr viitor al revistei noastre.

Medie 4.4 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 9