Celebrul matematician francez Cédric Villani, laureat al medaliei Fields – echivalentul premiului Nobel – și-a prezentat cel mai recent volum „Visători picați din lună. Patru genii care au schimbat istoria” și a vorbit despre campania Creative France, în cadrul unui eveniment care a avut loc miercuri, la Institutul de Matematică Simion Stoilow.

„Creative France este o modalitate de a pune în valoare toate tipurile de dezvoltare, de inovație științifică, tehnologică, socială din ecosistemul francez. De exemplu, Carmat, marele proiect de dezvoltare a unei inimi artificiale, care a fost lansat în urmă cu mai multe decenii, care a înregistrat deja primele succese și care va continua să se dezvolte. În ceea ce privește o inimă artificială, se pune problema materialelor, sunt evident și probleme de medicină, dar sunt și chestiuni algoritmice, chestiuni matematice și chestiuni de integrare. Industria spațială a jucat un rol important, pentru că ei sunt experți în ceea ce privește integrarea diferitelor lucruri într-un spațiu cât mai mic. Eu sunt convins că într-o zi nu ne vom mai baza pe transplantul de inimă pentru a trata probleme grave ale inimii. Va fi ceva prostetic și vom putea adapta forma inimii la nevoile individuale”, a declarat matematicianul.

„Acest proiect (Creative France n.red.) se referă la inovația franceză de care suntem foarte mândri. Matematicienii sunt și ei prezenți pentru că francezii sunt atât de mândri de matematicienii lor”, a mai spus domnul Villani, care a evidențiat valorile francofoniei și ale culturii franceze.

Celebrul matematician a intrat în dialog cu elevi și studenți români pe tema culturii științifice, plecând de la volumul său „Visători picați din lună. Patru genii care au schimbat istoria”, povestindu-le invitaților despre colaborarea sa cu celebrul ilustrator, Edmond Boudoin. Împreună, au reuşit să redea într-un volum poetic şi pasionant patru destine extraordinare: cel al fizicianului Werner Heisenberg, cel care a descoperit „principiul incertitudinii“;  cel al matematicianului Alan Turing, care a jucat un rol major în decriptarea codurilor maşinii Enigma, punând astfel bazele informaticii;  cel al fizicianului Léo Szilard, între primii care au înţeles utilitatea militară a energiei nucleare; și cel al generalului Hugh Dowding a condus bătălia din Anglia și datorită căruia forţele aeriene britanice nu au fost distruse de către Luftwaffe.

La acesta discuție au fost invitați elevi de la licee de prestigiu din București precum Liceul „Sfântul Sava”, Liceul „Tudor Vianu”, Școala Centrală, Liceul Francez „Anna de Noailles”, precum și laureații Olimpiadelor de Matematică. Biroul din România al Agenției Universitare a Francofoniei a distribuit celor prezenți cel mai recent volum apărut în limba română al domnului Villani -„Visători picați din lună. Patru genii care au schimbat istoria”. Dezbaterea a fost urmată de acordarea diplomei Honoris Causa a Academiei Române.

Pentru contribuţiile sale în domeniul ecuaţiilor diferenţiale cu derivate parţiale din fizica statistică, Cédric Villani a primit premiul Societăţii Europene de Matematică (2008), premiul Fermat (2009), premiul Henri Poincaré (2009) şi medalia Fields (2010).

În România au fost publicate două volume semnate de Cédric Villani : „Teorema vie” (Editura Humanitas, 2014), care spune povestea descoperirii premiate cu medalia Fields, și „Visători picați din lună. Patru genii care au schimbat istoria” (Editura Trei, 2015).