Fosile africane microscopice asemănătoare bureților ar putea fi cele mai străvechi animale cunoscute și, posibil, strămoșii noștri primordiali în lanțul evolutiv, cred oamenii de știință britanici.

Creatura descoperită de cercetători asupra căreia planează suspiciunea de a-și avea originile în cele mai îndepărtate vremuri ale manifestării formelor de viață terestre cu celule diferențiate în țesuturi și organe se numește Otavia antiqua și a fost identificată într-o rocă veche de 760 de milioane de ani, din Namibia. Ea ar putea fi tot atât de importantă pe cât este de mică.

Fosilele cu pricina sunt aproximativ de dimensiunile unui fir de nisip și am descoperit mai multe sute de același fel. De fapt, în anumite secțiuni ale rocilor descoperite mostrele conțin mii de specimene. Este posibil, de aceea, ca aceste organisme să fi fost foarte abundente.” , a declarat liderul studiului Anthony Prave, un geolog al Universității din St. Andrews, în Marea Britanie.

Tot Prave este de părere că Otavia ar putea reprezenta primele animale pluricelulare și ar putea fi înaintașii dinozaurilor, ai oamenilor și în general ai tuturor formelor de viață animale. Judecând după locul descoperirii fosilelor, cercetătorii cred că străvechile organisme trăiau în ape liniștite, inclusiv în lagune și în alte medii acvatice puțin adânci.

Echipa oamenilor de știință consideră că Otavia se hrănea cu alge și cu bacterii, pe care le asimila prin pori dispuși pe toată suprafața trupului său tubular într-un spațiu central, unde hrana era digerată și absorbită direct în celulele animalului.

Anterior noii descoperiri, cel mai străvechi animal cu celule diferențiate în țesuturi și organe cunoscut era un alt burete primitiv, datat acum circa  650 de milioane de ani.