John Ellis, un reputat cercetător de la CERN, institutul de lângă Geneva care operează acceleratorul de particule LHC, se așteaptă ca savanții din Elveția să întrezărească urme ale bosonului Higgs nu mai departe de săptămâna viitoare. Declarația vine în condițiile în care Large Hadron Collider și-ar putea amâna activitatea în 2012, pentru o perioadă considerabilă.

Marțea viitoare, două echipe de cercetători separate își vor împărtăși concluziile rezultate din cele mai recente date colectate în urma monitorizării coliziunilor de particule din LHC. Potrivit declarațiilor oficiale, din cele 350 de mii de miliarde de ciocniri cuantice, aproximativ zece au produs resturi care ar putea indica unele semne ale existenței bosonului Higgs.

Cele două echipe de savanți lucrează independent, folosind două detectoare separate – ATLAS și CMS – fiecare construit pe baza unor tehnologii diferite, pentru verificare reciprocă. Nivelul de compatibilitate al rezultatelor lor confruntate reprezintă o importantă unitate de măsură pentru valoarea de adevăr a unei descoperiri.

Ambele grupuri au vânat bosonul scrutând intervale de intensitate a energie în care acesta s-ar putea ascunde. Acum, în urma eliminării multor posibilități, oamenii de știință se așteaptă să îl „întâlnească” pe Higgs între 120 și 125 GeV (gigaelectronvolți), unde 1 GeV reprezintă aproximativ masa unui proton.

Potrivit lui Ellis, descoperirea bosonului are o importanță uriașă pentru fizica modernă, în sensul confirmării Modelului Standard, cel care descrie fizica particulelor fundamentale. Este vorba despre o căutare de 30 de ani aproape continuă.

Echipele de la CERN nu vor considera o „descoperire oficială” eventualul rezultat pozitiv de săptămâna viitoare – un așa numit eveniment sigma 5 – pentru că nu au produs încă destule date experimentale pentru a face această afirmație. Acest lucru s-ar putea întâmpla, însă, anul viitor, probabil la vară.

Foto