Visul tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de moarte bântuie omenirea dintotdeauna. Cercetătorii au descoperit, în cadrul unui studiu publicat în revista Biomaterials, o moleculă formată din 60 de atomi de carbon care poate face acest vis să devină aproape realitate…

Molecula „minune” este una compusă din 60 de atomi de carbon, legaţi într-o formă de sferă geodezică, având formula C60. Datorită asemănării structurii sale cu \”Climatronul\” (în formă de dom geodezic) proiectat de arhitectul american Richard Buckminster Fuller (1895-1983) a fost botezată  buckminsterfulerena sau „,minge-bucky”. Substanţa are un potenţial medical uriaş, putând fi utilizată în tratarea cancerului sau a SIDA şi se regăseşte pretutindeni în natură.

Însă, studii anterioare, alături de simulări computerizate indicau faptul că „mingile bucky” sunt solubile în grăsime şi pot trece de membranele celulare, ceea ce le-ar face utile ca purtători de substanţe medicamentoase, dar şi toxice în acelaşi timp. Paradoxal, unele studii au indicat o toxicitate sporită a dozelor mici de fulerenă faţă de dozele mai mari.

Ca atare, un grup de cercetători francezi, de la Universitatea Paris-Sud, a testat toxicitatea şi efectele secundare ale moleculei pe şoareci de laborator, care au fost împărţiţi în trei grupuri: primul grup a primit apă, al doilea ulei de măsline şi al treilea ulei de măsline combinat cu buckminsterfulerenă.

Molecula C60 diluată în ulei de măsline a fost absorbită în sângele animalelor în maxim 10 ore, acţionând ca un antioxidant.

În urma experimentului, durata medie de viaţă a şoarecilor cărora li s-a administrat apă a fost de 22 de ani, a celor cărora li s-a administrat ulei de măsline de 26 de ani (relevând astfel o proprietate a acestui ulei de a mări speranţa de viaţă cu 18%), iar a celor cărora li s-a administrat buckminsterfulerena aproape s-a dublat, ajungând de la 22-26 luni la 42 de luni.