4.8

Recent a fost descoperită o nouă exoplanetă, care sfidează toate așteptările. TOI-6713.01, situată la o distanță de 66 de ani lumină de Pământ, este o lume extraordinară acoperită de vulcani, care emite o lumină roșie aprinsă ,care amintește de imaginile planetei de lavă Mustafar din Războiul Stelelor. Cu toate acestea, nici măcar această planetă imaginară nu poate concura cu extremele TOI-6713.01.

Planeta TOI-6713.01 a fost descoperită folosind metoda tranzitului. Aceasta implică observarea unei stele îndepărtate și căutarea unor scăderi periodice de luminozitate atunci când o planetă trece prin fața ei din punctul nostru de vedere pe Pământ. Aceste modificări ale luminozității sunt apoi analizate pentru a confirma sau nu prezența planetelor care orbitează stele.

În cazul TOI-6713.01, această metodă a fost folosită pentru a monitoriza steaua HD 104067, situată la aproximativ 66 de ani lumină distanță de Pământ. Observațiile asupra stelei au relevat variații periodice ale luminozității care indică prezența unei planete care o orbitează. Studii suplimentare au confirmat existența acestei planete, precum și a altor planete din același sistem stelar. După această detectare inițială, au fost folosite instrumente precum HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) și HIRES (High Resolution Echelle Spectrometer) pentru a măsura variațiile vitezei radiale a stelei induse de atracția gravitațională a planetei. Aceste măsurători au permis cercetătorilor să determine masa și alte caracteristici ale TOI-6713.01, îmbogățindu-ne înțelegerea acestei fascinante exoplanete. Acest super-Pământ cu 30% mai mare decât planeta noastră albastră orbitează în jurul stelei sale la o distanță incredibil de mică, declanșând maree gravitaționale care îi încălzesc interiorul topit și declanșează erupții vulcanice pe suprafața sa.

Stephen Kane de la Universitatea din California, Riverside, descrie această exoplanetă drept „Io pe steroizi”, subliniind natura sa extremă. Io, unul dintre sateliții lui Jupiter, este considerat obiectul cel mai activ din punct de vedere vulcanic din Sistemul Solar. Temperaturile de pe suprafața lui TOI-6713.01 ajung la 2.300 de grade Celsius, depășind chiar și unele stele cu masă mică.

Ceea ce face această descoperire și mai remarcabilă este orbita eliptică a lui TOI-6713.01, care o aduce periculos de aproape de steaua sa. Această proximitate extremă creează ceea ce oamenii de știință numesc o furtună cu maree în care forțele gravitaționale ale planetelor vecine răsucesc și întind planeta, oferindu-i energia necesară pentru activitățile sale vulcanice necontenite. Această descoperire împinge limitele înțelegerii noastre a modului în care planetele interacționează cu stelele și vecinii lor. În timp ce stelele contribuie în general la căldura planetelor, TOI-6713.01 demonstrează că forțele mareelor pot juca, de asemenea, un rol major în încălzirea planetelor terestre.

Informațiile de mai sus au fost prezentate într-un articol publicat în The Astronomical Journal.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 12