Telescopul spațial XMM-Newton al ESA, care este sensibil în zona radiațiilor X din spectrul electromagnetic, a ajutat la identificarea unei stele care se rotește în jurul unei găuri negre cu o perioadă orbitală de numai 2,4 ore. Astfel a fost doborât cu o oră recordul precedent.

Această pereche gaură neagră-stea este cunoscută sub numele de MAXI J1659-152. Gaura neagră are o masă echivalentă cu trei mase solare, în timp ce steaua companion are o masă de cinci ori mai mică decât cea a Soarelui.

MAXI J1659-152 a fost descoperită în 25 septembrie 2010, de către telescopul Swift al NASA sub forma unei izbucniri de radiații gamma. O zi mai târziu telescopul japonez MAXI, instalat la bordul Stației Spațiale Internaționale a identificat în același loc o sursă puternică de radiații X. Observațiile care au urmat, efectuate cu ajutorul telescoapelor amplasate la sol și a celor amplasate în spațiu, au arătat că sursa acestor radiații X este o gaură neagră care se ”hrănește” cu materie ”furată” de la companionul stelar.

Pentru a obține informații suplimentare asupra acestei perechi gaură neagră-stea, telescopul ESA XMM-Newton a efectuat continuu observații asupra ei, timp de 14,5 ore. Astfel s-a putut constata modificarea fluxului de radiații X provenit de la MAXI J1659-152, atunci când steaua obtura gaura neagră. Cu ajutorul acestor observații s-a putut măsura perioada orbitală, care este de numai 2,4 ore, un nou record pentru acest tip de obiecte cerești. Precedentul record, deținut de Swift J1753.5–0127, era de 3,2 ore. Trebuie să precizăm că cele două obiecte (gaura neagră și steaua companion) se rotesc în jurul centrului de masă comun. Viteza de deplasare pe orbită a stelei companion este de circa două milioane km pe oră, în timp ce viteza găurii negre este de ”numai” 150.000 km/h.

O scurtă animație a acestui spectaculos obiect ceresc, realizată de ESA