Un dispozitiv cu aspect similar unui pix i-ar putea ajuta pe medicii legiști să extragă cantități generoase de ADN de pe suprafețe dificile. Micro-Swab se numește aparatul și a fost dezvoltat de cercetătorii de la Universitatea Flinders, din Adelaide, Australia.

Pentru a funcționa, „pen”-ul întrebuințează fibre îmbibate în tenside (substanțe tensioactive, care micșorează tensiunea superficială a lichidelor, favorizând dispersia altor substanțe care în mod normal nu se dizolvă în lichidul respectiv) capabile să se atașeze de ADN-ul din amprente.

Dispozitivul extrage cu aproximativ 60% mai mult ADN decât este posibil prin metode convenționale și are nevoie de numai 30 de secunde pentru acest proces, comparativ cu cele câteva ore necesare instrumentelor curente.

Extragerea probelor biologice s-a dovedit de multe ori esențială pentru construirea cazurilor de condamnare, iar noul aparat va duce acest fenomen la un nou nivel. Mai ales pentru că Micro-Swab nu doar obține mai mult material genetic, dar reduce și șansele de contaminare a probei, prin folosirea unui capac cu detergent care se montează pe capul aparatului.

ADN-ul care provine de la amprente rămâne cel mai comun tip de probă legistă folosită în cazurile de condamnare. Totuși, metodele au rămas neschimbate de zeci de ani și au existat numeroase situații de dovezi insuficiente sau false la nivel de ADN, din pricina testelor inadecvate sau a erorilor clinice.

Potrivit creatorilor săi, Micro-Swab va spori nivelul de credibilitate al analizei ADN, iar aparatul s-a dovedit capabil să îl colecteze și din foliculii de păr umani. Aparatul este simplu de produs și ar putea fi inclusiv printat 3D pentru a-i crește disponibilitatea la nivel mondial. Produsul ar putea fi lansat pe la jumătatea lui 2017.