Un veritabil cimitir al dinozaurilor a fost descoperit în anul 2010 pe malul râului siberian Olov, în provincia Kulinda. Chiar dacă nu era vorba despre niște giganți, unele exemplare s-au păstrat atât de bine încât au putut fi identificate urme de piele, solzi și chiar pene. Astăzi, avem o prima imagine fidelă a acestor creaturi dispărute.

Botezată Kulindadromeus zabaikalicus, această specie se remarcă prin indivizi de dimensiuni mici, maxim un metru lungime și 0,6 metri înălțime. Ceea ce este interesant, este faptul că în cenușa vulcanică ce a acoperit cadavrele dinozaurilor, resturile acestora s-au păstrat incredibil de bine.

Dr. Pascal Godefroit, paleontolog în cadrul Institutului Regal Belgian de Științe ale Naturii, a reușit să recreeze imaginea acestui dinozaur, bazându-se pe detaliile oferite de modul de fosilizare. Interesant este că că animalul prezenta atât urme de solzi reptilieni (pe picioare și coadă), cât și urme clare de pene pe restul corpului. În prezent, Dr. Maria McNamara de la Universitatea din Cork, Irlanda, studiază microstructura acestor pene, un studiu amînunțit urmând să fie publicat în viitorul apropiat.

Descoperirea cercetătorilor ruși și belgieni a întărit ideea că toți dinozaurii aveau pene, o idee susținută de recunoașterea altor dinozauri cu pene, din grupuri distincte, din China și Rusia. „Atunci când comparăm solzii de pe picioare și coadă cu penele de pe restul corpului, se pare că primii nu sunt decât pene aflate într-un stadiu incipient de dezvoltare, o idee care a fost sugerată pentru a explica de ce găinile din ziua de azi, spre exemplu, nu au picioarele acoperite cu pene”, afirmă Danielle Dhouailly, paleontolog de la Universitatea Joseph Fourier din Franța.

Până în prezent, șase cranii și sute de alte resturi scheletale au fost excavate din situl de la Kulinda.