Acasă SPAȚIU Astrofizică

Astrofizică

Astrofizica este o parte foarte importantă a astronomiei, utilizând știința fizicii pentru observarea și analizarea naturii corpurilor cerești (dar nu a poziției sau mișcării lor în spațiu), a mediului interstelar și a radiațiilor cosmice. Astrofizica e împărțită în două mari categorii: teoretică și experimentală. În principal, astrofizica examinează emisiile obiectelor din cosmos prin intermediul spectrului electromagnetic (lumina, densitatea, temperatura, compoziția chimică). Tot de această ramură a astronomiei țin și observarea și studiul unor concepte evazive, cum ar fi proprietățile materiei negre, a energiei negre și a găurilor negre, dar și călătoria în timp, „găurile de vierme” sau originile Universului. Astrofizicienii utilizează în munca lor de cercetare și analiză mai multe discipline ale fizicii, de la mecanică și electromagnetism până la mecanica cuantică sau fizica atomică și moleculară. Astrofizica experimentală este extrem de limitată în acest moment, fiind strâns legată de evoluțiile tehnologice ale explorării spațiale - de exemplu, din cauză că atmosfera Pământului afectează observațiile, este nevoie de telescoape trimise în spațiul cosmic pentru colectarea informațiilor. Unul dintre cei mai cunoscuți astrofizicieni din istorie este Arthur Eddington, care a reușit să demonstreze, în timpul unei eclipse, că teoria relativității generalizate a lui Einstein este corectă. De asemenea, cunoscutul telescop spațial Hubble a fost numit după astrofizicianul Edwin Hubble, care a demonstrat faptul că Universul este în expansiune.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Astrofizică

Cum ar fi dacă planetele din Sistemul Solar ne-ar orbita la...

Este lesne de imaginat că, dacă celelalte planete din Sistemul Solar s-ar afla față de Pământ la aceeași distanță care ne desparte de Lună, ele s-ar vedea foarte mari pe cer. Pentru a vă face o idee despre un astfel de scenariu, priviți videoclipul de mai jos.

The Sentinel – Un telescop dedicat ”vânătorii” de asteroizi

O organizaţie californiană non-profit doreşte ca până la sfârşitul deceniului să realizeze şi să lanseze în spaţiu un telescop în infraroşu dedicat identificării asteroizilor periculoşi din apropierea Pământului.

Vrei să știi ce ar păți Terra în cazul impactului cu...

O echipă de cercetători de la Imperial College London și de la Universitatea din Arizona au dezvoltat o aplicație interactivă online capabilă să estimeze consecințele regionale pe care le-ar avea asupra mediului impactul dintre o cometă sau un asteroid și Pământ.

E-ELT, un ochi gigantic îndreptat către Univers

e-elt-observator-astronomie-stiinta-tehnica
Așa cum spunea Sagan, ne aflăm la țărmul oceanului cosmic. „Pe acest țărm am învățat tot ceea ce știm. De curând, am intrat puțin...

Exoplanetele similare Pământului ar putea găzdui vegetație de culoare neagră

Știm că există sisteme stelare binare, pentru că le-am văzut. Am văzut și sisteme solare guvernate de pitice roșii. Știm că în unele cazuri, acestea sunt orbitate de cel puțin o planetă, uneori de natură să întrețină viața. Dar, oare, cum s-ar dezvolta și cum ar fi afectată vegetația în astfel de împrejurări cosmice?

Hubble descoperă o nouă clasă de exoplanete

Ultimele descoperiri şi observaţii ale Telescopului Spaţial Hubble asupra exoplanetei GJ 1214b au relevat existenţa unui tip nou de planete, aceasta fiind o lume acvatică înconjurată de o atmosferă aburindă, cu o dimensiune între cea a planetei noastre şi cea a lui Uranus.

Un nou Pământ la numai 12 ani-lumină distanță?

Astronomii au descoperit ceea ce ar putea fi cinci planete care orbitează steaua Tau Ceti, cel mai apropiat sistem solar format dintr-o singură stea dincolo de cel în care ne aflăm, stea ale cărei temperatură și luminozitate sunt foarte asemănătoare cu ale soarelui nostru.

Undele gravitaționale primordiale – cronica unei mari erori

În anul 2014 o știre senzațională din domeniul cosmologiei făcea prima pagină a multor publicații din lumea întreagă. Nu trecuse nici măcar un an de...

Furtunile solare sunt vinovate de căderea Burselor?

Oamenii de știință studiază legătura dintre evenimentele cosmice și  mersul piețelor de acțiuni.

Harta tridimensională a Universului poate oferi noi date despre materia întunecată

Pentru a obţine mai multe date şi informaţii despre evoluția Cosmosului, astronomii au realizat, cu ajutorul Telescopului Sloan, din cadrul Apache Point Observatory, o hartă celestă 3D, care le permite analiza perioadei, din urmă cu 6 miliarde de ani, în care materia întunecată a devenit influenţa dominantă în expansiunea Universului.

Cele mai noi subiecte