Plutind la o altitudine de aproape 40.000 de metri deasupra înghețatei Antarctici, balonul meteorologic denumit Super-TIGER a petrecut nu număr record de 55 de zile în atmosferă, bombardat de raze cosmice, înainte să revină la sol în cursul weekend-ului trecut.

Obiectul a călătorit pe distanțe mai mari decât orice alt balon comparabil cu el și îi va ajuta pe astronomi să înțeleagă mai multe despre particulele grele care ne lovesc continuu planeta.

Deși în imagini balonul pare delicat, el este destul de mare încât să transporte echipamente științifice în greutate de circa 2.700 de kilograme – deloc puțin pentru un obiect umplut doar cu heliu, potrivit NASA. Și, deși majoritatea experimentelor cu baloane derulate în Antarctica se prăbușesc pe sol în primele cateva săptămâni, Super-TIGER a avut viață mai lungă.

Numele obiectului zburător vine de la Trans-Iron Galactic Element Recordar, iar misiunea lui a fost aceea de a cerceta rarele elemente mai grele decât fierul care vin din Spațiu înspre Pământ. Planeta este supusă unui flux constant de raze cosmice de mare energie provenind din toată galaxia, iar ele pot fi dăunătoare pentru astronauți și pentru viața terestră. De aceea, specialiștii vor să știe de unde vin exact aceste raze și cum de capătă asemenea cote de energie, însă ele sunt dificil de studiat deoarece atmosfera Pământului le blochează în mare parte.

Razele ar putea veni dinspre stele care au explodat la mare depărtare, dar și din alte surse cosmice. Super-TIGER, care a detectat cel puțin 50 de milioane de raze cosmice, îi va ajuta pe cercetători să dezlege acest mister. Balonul a fost lansat pe 8 decembrie anul trecut și a aterizat controlat pe sol vineri spre sâmbătă, adică pe 1-2 februarie a.c. Din pricina condițiilor meteorologice, specialiști susțin că recuperarea echipamentelor este puțin probabilă în acest an.

Foto: NASA/Goddard Space Flight Center/ WUSTL