4.4

Telescopul spațial James Webb (JWST) a oferit recent un raport meteorologic detaliat de pe o planetă îndepărtată, numită Wasp-43b. Această planetă extrasolară, situată la aproximativ 283 de ani lumină de Pământ, oferă o imagine fascinantă asupra diversității și ciudățeniei lumilor de dincolo de Sistemul nostru Solar.

WASP-43b are caracteristici remarcabile care o fac unică. Orbitează foarte aproape de steaua sa și efectuează o orbită completă în doar nouăsprezece ore terestre. Această proximitate extremă înseamnă că planeta este blocată mareic. O parte este îndreptată permanent spre stea, în timp ce cealaltă este învăluită în întuneric constant. Ca urmare, temperaturile de pe WASP-43b variază dramatic, ajungând până la 1.250 de grade pe partea însorită și scăzând la aproximativ 600 de grade Celsius pe partea de noapte.

Cu ajutorul instrumentului de infraroșu mijlociu (Mid-Infrared Instrument, MIRI) al telescopului spațial James Webb, astronomii au putut studia recent în detaliu clima acestei planete care face parte din categoria Jupiteruri fierbinți. Datele obținute au relevat vânturi extrem de rapide care ating viteze impresionante de 9.000 de kilometri pe oră, precum și schimbări masive de temperatură între părțile de zi și de noapte ale planetei. Rezultatele au fost prezentate într-un articol publicat în Nature Astronomy.

O constatare importantă a studiului este compoziția probabilă a norilor WASP-43b. Spre deosebire de norii de apă sau de amoniac găsiți pe alte planete, norii acestei planete ar putea fi formați din rocă lichidă. Materialele vaporizate, purtate de vânturi puternice, s-ar condensa pe partea întunecată a planetei, formând o acoperire de nor compusă din picături de rocă lichidă. Această observație evidențiază diversitatea atmosferelor planetare și evidențiază condițiile extreme care predomină pe WASP-43b. În plus, datele transmise JWST au relevat prezența pe scară largă a vaporilor de apă pe planetă, precum și o lipsă notabilă de metan în atmosfera sa. Această descoperire neașteptată sugerează că procesele chimice de pe WASP-43b sunt diferite de cele observate pe alte planete similare. Oamenii de știință speculează că vânturile puternice ale planetei ar putea împiedica formarea metanului, ducând la o compoziție atmosferică unică.

Cercetătorii intenționează să-și continue observațiile asupra WASP-43b folosind alte instrumente JWST, inclusiv spectrograful NIRSpec. Aceste observații ar trebui să ofere o mai bună înțelegere a compoziției chimice a planetei, precum și date suplimentare despre condițiile meteorologice extreme ale acesteia.

Medie 4.4 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 7