4.5

Un urangutan sălbatic a fost observat tratând o rană deschisă cu o plantă cu proprietăți medicinale binecunoscute. Un comportament care nu a fost observat până acum.

În inima Parcului Național Gunung Leuser, adânc în jungla indoneziană, trăiește o comunitate de urangutani sălbatici. Printre ei, un mascul de aproximativ 40 de ani pe care cercetătorii l-au numit Rakus a arătat un comportament nou. Pe 22 iunie 2022, cercetătorii care studiau acești urangutani au observat o rană proaspătp pe fața lui Rakus. Neștiind exact cum a fost rănit, au bănuit o luptă recentă cu un alt mascul. Urangutanii masculi suferă în general acest tip de răni în timpul luptei. Deci nimic iesit din comun pana acum.

Dar trei zile mai târziu, primatul s-a apropiat de o plantă Fibraurea tinctoria, o specie de viță de vie folosită în medicina tradițională pentru a trata o varietate de afecțiuni, inclusiv diabetul, malaria și dizenteria, o infecție intestinală care provoacă diaree. Rakus a început apoi să mestece frunzele plantei fără să le înghită, apoi a aplicat sucul produs direct pe rana de pe față. A repetat acest proces de mai multe ori, apoi a acoperit rana în întregime cu pulpa frunzelor mestecate. Apoi a continuat să se hrănească cu plantă timp de peste 30 de minute.

În zilele care au urmat, rana lui Rakus s-a închis treptat, fără semne de infecție. Până pe 30 iunie, rana era complet închisă, iar până pe 25 august, rana se vindecase complet, lăsând doar o ușoară cicatrice fără nicio intervenție din partea cercetătorilor. Nu au putut determina dacă aceasta era prima dată când Rakus se vindecase, deoarece acest comportament nu mai fusese observat până acum. Masculii urangutani părăsesc zona natală în jurul pubertății pentru a stabili o nouă zonă într-o altă zonă. Deoarece Rakus este dintr-o zonă geografică diferită de cea în care locuiește acum, este posibil ca comportamentul să fie manifestat de mai mulți indivizi din populația sa natală.

Fenomenul de automedicație la maimuțe nu este recent. Înainte de acest studiu, multe specii de primate sălbatice, inclusiv maimuțele africane, urangutanii și gibonii cu mâinile albe, au fost observate folosind plante cu proprietăți medicinale prin ingestie sau mestecat. Uneori chiar folosesc scoarța sau insectele ca tratament. Se știe că urangutanii folosesc medicina pe bază de plante, mestecând anumite plante pentru a obține o pastă pe care apoi o frec pe blană pentru a-și reduce durerea. Cu toate acestea, încă nu s-au făcut observații cu privire la aplicarea acestor plante pe răni deschise.

Rezultatele acestor observații, efectuate de dr. Isabelle Laumer și echipa ei, au fost publicate în revista Scientific Reports, marcând prima documentare a acestui tip de tratament folosind o plantă ale cărei efecte medicinale sunt cunoscute.

Medie 4.5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 10