Noile cercetări din rezervația de maimuțe bonobo Kokolopori din Republica Democrată Congo dezvăluie o latură neașteptată a maimuțelor bonobo care a fost mult timp considerate cea mai pașnică dintre speciile mari de maimuțe.

Bonobo sunt adesea considerați „hippies” datorită reputației lor de primate pașnice și iubitoare. Această comparație își găsește originile în comportamentul observat la aceste animale în habitatul lor natural din Africa centrală. Spre deosebire de verii lor, cimpanzeii, care sunt cunoscuți pentru comportamentul lor agresiv și tendința lor de a rezolva conflictele prin violență, maimuțele bonobo sunt de fapt cunoscuți pentru că favorizează rezolvarea pașnică a conflictelor și stabilirea de legături sociale armonioase. Ei sunt adesea descriși ca fiind mai empatici, cooperanți și eliberați sexual decât cimpanzeii.

Bonobos folosesc în mod regulat sexul ca mijloc de consolidare a legăturilor sociale, de reducere a tensiunilor și de rezolvare a conflictelor din cadrul grupului lor. Interacțiunile sexuale sunt comune și variate și pot implica indivizi de toate vârstele și ambele sexe. În plus, aceste maimuțe sunt cunoscute pentru sistemul lor social matriliniar, în care femelele joacă un rol dominant în structura socială. Relațiile dintre membrii grupului se bazează adesea pe solidaritatea feminină, iar femeile pot forma alianțe pentru a-și susține poziția socială și a le proteja interesele. Această reputație de „hippies” ai regnului animal a contribuit la creșterea interesului pentru bonobo în domeniul primatologiei și nu numai. Comportamentul lor unic oferă într-adevăr perspective fascinante despre originile cooperării sociale și ale rezolvării conflictelor, provocând unele idei preconcepute despre natura umană. Cu toate acestea, sunt într-adevăr bonoboi atât de pașnici? Un studiu adaugă o mică nuanță.

Cercetătorii interesați de evoluția agresiunii umane folosesc adesea bonobo și cimpanzei ca puncte valoroase de comparație din cauza apropierii lor genetice de oameni. Aceste două specii prezintă într-adevăr comportamente contrastante în rândul masculilor: cimpanzeii au tendința de a exercita constrângere sexuală asupra femelelor și uneori se pot angaja în comportamente violente, inclusiv uciderea altor indivizi din specia lor, în timp ce maimuțele bonobo prezintă mai puțină constrângere sexuală și nu au fost raportate cazuri de ucidere. O ipoteză pentru a explica aceste diferențe dintre bonobo și cimpanzei este cea a autodomesticirii, care sugerează că maimuțele bonobo au suferit presiuni evolutive care conduc la o reducere a agresiunii la bărbați. Cu toate acestea, măsura în care aceste specii diferă în ratele generale de agresiune rămâne neclară din cauza metodelor de observare care nu sunt întotdeauna comparabile. Pentru a clarifica această problemă, cercetătorii au folosit date de monitorizare focală pe o perioadă de paisprezece ani în trei comunități de bonobo din Republica Democrată Congo și două comunități de cimpanzei din Tanzania.

Mai exact, cercetătorii au selectat indivizi reprezentativi ai grupului respectiv și i-au urmărit zile întregi, de la trezire până la culcare. În acest timp, cercetătorii au observat și au înregistrat fiecare interacțiune socială, comportament de hrănire, mișcare etc., care au oferit date detaliate despre comportamentul animalului. Cercetătorii au descoperit că maimuțele bonobo aveau rate mai scăzute de agresiune masculi-femele și rate mai mari de agresiune femele-masculi decât cimpanzeii, ceea ce a fost în concordanță cu așteptările, având în vedere că femelele bonobo depășesc în general bărbații în ierarhia socială. Cu toate acestea, ceea ce i-a surprins a fost că masculii bonobo au avut rate mai mari de agresiune mascul-mascul decât cimpanzeii, chiar și atunci când analizele s-au limitat la agresiune directă prin contact fizic. Acest lucru sugerează că, contrar credinței populare, maimuțele bonobo pot fi mai agresive una față de celalaltă decât cimpanzeii în anumite circumstanțe.

Interesant este faptul că la ambele specii masculii mai agresivi au avut un succes reproductiv mai mare. Acest lucru indică faptul că, deși maimuțele bonobo au strategii de reproducere mai individualiste decât cimpanzeii, agresivitatea dintre masculi poate juca un rol important în succesul reproductiv la ambele specii. Maud Mouginot, antropolog și șef al grupuluui de cercetători, subliniază că aceste rezultate nu au scopul de a discredita imaginea bonoboilor pașnici, ci mai degrabă de a evidenția complexitatea comportamentul lor. În cele din urmă, aceste descoperiri dezvăluie că bonoboi au o latură întunecată care merită un studiu mai atent. Comportamentul lor agresiv ar putea avea implicații importante pentru înțelegerea noastră a evoluției primatelor și a relațiilor sociale din cadrul acestor specii fascinante.

Detaliile cercetării au fost publicate în  revista Current Biology.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 5