4.6

Asistăm la o dezvoltare accelerată a inteligenței artificiale, dar ea ar putea fi principalul motiv care explică tăcerea posibilelor civilizații extraterestre care populează Universul.

În primul rând, să ne reamintim celebrul Paradox Fermi, o serie de întrebări puse de fizicianul italian Enrico Fermi la mijlocul secolului al XX-lea care poate fi rezumat într-o simplă întrebare: „Dacă ar exista civilizații extraterestre, reprezentanții lor ar trebui să fie deja aici. Deci unde sunt? »

Un răspuns posibil la acest paradox este teoria marelui filtru introdusă de economistul american Robin Hanson în 1996. În eseul său intitulat The Great Filter – Are We Almost Past It? (1998), el a detaliat marele filtru ca fiind un set de obstacole care împiedică supraviețuirea de lungă durată a unei civilizații extraterestre capabile să vină în întâmpinarea umanității. Acest mare filtru se poate concretiza în moduri diferite, dar mai presus de toate poate că încă nu a apărut sau ar fi putut fi prezent chiar înainte de apariția oamenilor pe Pământ.

La Centrul Jodrell Bank pentru Astrofizică de la Universitatea din Manchester (Marea Britanie), fizicianul Michael A. Garrett elaborat o teorie care vizează definirea naturii marelui filtru, care a fost publicat în revista Acta Astronautica. Conform ei, acest filtru este rezultatul dezvoltării rapide a inteligenței artificiale și mai ales transformarea ei în ceea ce numim super inteligență artificială.

Michael A. Garrett crede că acest Mare Filtru împiedică speciile avansate din punct de vedere tehnologic, cum este a noastră, să devină multiplanetare prin dezvoltarea unei existențe stabile pe mai multe planete. Cu toate acestea, acest lucru îi expune la un risc mai mare de dispariție sau stagnare, având o singură planetă pe care să supraviețuiască. Fără o reglementare eficientă, inteligența artificiak ar putea reprezenta o amenințare foarte semnificativă pentru viitorul oamenilor de pe Pământ, dar și pentru toate civilizațiile. Dacă o inteligență artificială suprainteligentă apare și scapă de orice control, ar putea într-adevăr amenința existența civilizațiilor care l-au creat, inclusiv a noastră, deoarece nu mai au nevoie de ea. Această perspectivă ridică întrebarea dacă alte civilizații ar fi putut întâlni un scenariu similar în care propria lor inteligență artificială a reprezentat o amenințare existențială și a dus la dispariția lor. Acest lucru ar putea explica de ce încă nu avem de detectat semnale de la civilizațiile extraterestre avansate din univers și de ce inteligența artificială suprainteligentă reprezintă un risc și pentru oameni, deoarece această tehnologie avansează mai repede decât capacitatea noastră de a coloniza alte planete, din cauza multor obstacole fizice care trebuie depășite. Dezvoltarea inteligenței artificiale ar împiedica astfel orice specie vie să se poată stabili pe alte planete într-un mod stabil, rezistent și durabil. Și fără o planetă de rezervă, orice greșeală ar putea însemna dispariția celor mai nesăbuite civilizații.

Temerile exprimate de Michael A. Garrett pot fi asociate cu cele ale ilustrului fizician Stephen Hawking (1942-2018). Acesta din urmă credea că inteligența artificială ar putea deveni o potențială nouă formă de viață care i-ar depăși pe oameni. Dacă acest scenariu s-ar fi întâmplat deja pe o altă planetă? Potrivit experților, această ipoteză este departe de a fi exagerată.

Medie 4.6 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 39