Potrivit unui articol apărut recent în Nature Medicine, o echipă de cercetători americani a identificat o nouă proteină (denumită „Iduna”, după numele unei divinități din mitologia norvegiană) capabilă să împiedice un proces specific de moarte celulară care se declanșează și în multe patologii, de la infarct  la diabet.

Cercetătorii de la Johns Hopkins University School of Medicine din Baltimore au identificat noua proteină capabilă să protejeze creierul de efectele devastatoare ale unui accident vascular cerebral în cadrul unui studiu realizat pe șoareci. Proteina „salvatoare” este produsă atunci când, în urma unei leziuni cerebrale non-letale, organismul declanșează mecanisme menite a-l proteja de daune succesive.

Potrivit oamenilor de știință, Iduna  acționează prin întreruperea unei cascade de evenimente moleculare care au drept consecință un  tip foarte răspândit de moarte celulară, care survine frecvent în cazurile de accident vascular cerebral, dar și în Parkinson, diabet și infarct. Mai exact, legându-se de o moleculă cunoscută sub numele de polimer PAR, Iduna previne deplasarea factorului de inducție a apoptozei în interiorul nucleului celular.

Pe parcursul experimentelor, cercetătorii americani au descoperit că gena care codifică această proteină se activează în urma expunerii celulelor cerebrale la substanțe toxice. În plus, șoarecii modificați genetic pentru a produce cantități mari de Iduna s-au dovedit a fi în măsură să depășească cu mai multă ușurință un accident cerebral, cu consecințe mai puține pe termen lung și conservându-și  într-o măsură mai mare funcționalitatea țesuturilor cerebrale.

„Identificarea unor molecule protectoare precum Iduna va putea într-o zi să ducă la dezvoltarea unor medicamente capabile să declanșeze mecanisme de supraviețuire la persoanele afectate de accidente vasculare cerebrale sau de boli cum este Parkinsonul”, a precizat Ted Dawson, coordonatorul studiului.

Sursa: Le Scienze