Industria 6.0 vine cu provocări, cerințe și soluții, iar atleții educației de pe mapamond trebuie să se sincronizeze cu ele dacă vor să rămână în cursă. În multe țări europene, realitatea virtuală a intrat deja în rutina educației și este folosită în cele mai diverse scopuri: de la instruirea preșcolarilor, la antrenarea viitorilor chirurgi, cosmonauți sau salvatori.
Articol de Daniel Miu
Cercetările din ultimele decenii scot în evidență necesitatea implementării unui proces interactiv de învățare, bazat pe stimularea creativității și pe punerea în practică a ideilor și informațiilor asimilate.
Oamenii de știință au ajuns la concluzia că instrumentele de VR și AR s-au dovedit a fi mai mult decât un sprijin în cadrul procesului educațional, acestea devenind instrumente puternice de învățare. Cercetările au arătat că ratele de reținere a informației cresc atunci când elevii folosesc realitatea virtuală pentru a se „scufunda“ într-o lecție sau într-un scenariu. Un astfel de studiu, realizat la Universitatea din Maryland, a arătat că ratele medii de reținere și de conexiune a informațiilor cu ajutorul căștilor VR a atins 90%, față de 78% prin învățarea cu ajutorul computerelor. În același context, Allcoat și Mühlenen (2018) prezintă în cercetările lor de ce învățarea cu ajutorul VR și AR poate fi un instrument de neînlocuit în cadrul clasei: „Prezentarea materialului în format 3D la biologie, chimie, istorie, astronomie, fizică etc. și încorporarea elementelor audio-vizuale oferă șansa de a instrui și pregăti elevii pentru domenii impracticabile sau imposibil de simulat în viața reală.“
CLASSVR ESTE ÎN TOPUL CELOR MAI PREMIATE TEHNOLOGII INOVATOARE
ClassVR este prima soluție VR&AR care conferă o experiență completă în sala de clasă, proiectată și destinată exclusiv educației. Produsă de către Avantis Systems din Marea Britanie, după 10 ani de cercetare și dezvoltare, este utilizată în prezent în peste 80 de țări și în peste 40.000 de săli de clasă, cumulând un conținut educațional ce depășește 1000 de lecții și oferind această experiență pentru mai mult de 1.000.000 de copii. Acest sistem de învățare prin imersiune oferă copiilor posibilitatea de acumulare a informațiilor într-un timp redus, de îmbunătățire a capacităților de exprimare creativă a elevilor, în contextul în care cititul reprezintă pentru noua generație o activitate deloc prietenoasă.
Sintetizând, beneficiile utilizării tehnologiei VR/AR în educație sunt următoarele:
- Dezvoltarea mai multor abilități și deprinderi practice;
- Antrenarea memoriei și puterii de concentrare;
- Dezvoltarea empatiei și abilității de exprimare a emoțiilor;
- Implicarea activă și responsabilă a elevilor în cadrul orelor;
- Dialogul constructiv între profesori și elevi;
- Dezvoltarea creativității și îmbunătățirea stării de spirit;
- Educarea unei generații adaptabile la condițiile schimbătoare pe piața muncii.
Fiind concepută ca o soluție unitară, ClassVR integrează într-un ecosistem unic căștile de VR, portalul de administrare, conținutul VR/AR aliniat la curriculum, precum și sesiunile online de instruire a utilizatorilor.
Din punct de vedere al prezentării, ClassVR este disponibilă în două variante, respectiv seturi de 4 sau de 8 căști. Seturile includ o valiză specială pentru depozitare, încărcare și transport, precum și joystick-urile de navigare. Seturile de 8 căști au valiza prevăzută cu roți, fiind asigurată astfel o mobilitate facilă în cazul în care este necesară mutarea acesteia dintr-un spațiu în altul.
Portalul de administrare este intuitiv și ușor de utilizat, chiar de către profesorii care nu au avut o experiență anterioară cu tehnologiile VR. Aceasta oferă profesorilor posibilitatea de a transmite atât conținut pe toate căștile, cât și conținut diferențiat pe grupuri de căști, precum și monitorizarea și controlul atenției elevilor, maximizând astfel calitatea actului educațional.
În România, tehnologia ClassVR are cea mai vastă implementare în școli și licee, atât prin intermediul conceptului „SmartLab“ al INACO, cât și prin laboratoare virtuale dedicate. Recent, căștile și conținutul specific ClassVR și-au demonstrat utilitatea în proiecte inovatoare care folosesc realitatea virtuală fie pentru a trata depresia, anxietățile și fobiile, fie pentru a realiza concepte atractive de educație rutieră a copiilor și adolescenților. Toate resursele educaționale ClassVR, ce cuprind peste 1000 de lecții aliniate la curricula, se regăsesc în primul parc tematic educațional VR, Avanti’s World. Acesta conține atât setul de resurse educaționale 3D, AR sau materiale video 360 grade, cât și instrumente de evaluare și de raportare pentru profesori.
Strategia privind Digitalizarea Educației 2021-2027 — Smart-Edu și-a propus următoarele:
- 90% din populația României să fie alfabetizată digital;
- formarea a 82% din populația cu vârsta cuprinsă între 20 și 34 de ani pentru meserii emergente, în vederea inserției cu succes pe piața muncii;
- dotarea tuturor unităților de învățământ din România cu infrastructură și resurse tehnologice adaptate schimbărilor permanente.
În acest context, ClassVR poate contribui semnificativ la combaterea fenomenului de abandon școlar, prin asigurarea resurselor care transformă școala tradițională într-un mediu mult mai atractiv pentru elevi, prin:
1. Îmbunătățirea implicării și retenției studenților
Experiențele personale captivante: folosind realitatea virtuală, profesorii pot aduce experiențe interesante, chiar imposibile în sala de clasă. De la excursii virtuale pe teren (cum ar fi explorarea unor țări) până la demonstrarea conceptelor complexe (de exemplu, explorarea interioară a sistemului digestiv), ClassVR îi ajută pe elevi să învețe noi concepte într-un mod care îi menține mult mai implicați față de mediul tradițional de curs.
2. Îmbunătățirea alfabetizării
Cea mai bună modalitate de a construi vocabularul și conștientizarea structurii propoziției este prin intermediul experiențelor din lumea reală. Nu există doi elevi care să aibă aceleași experiențe, dar, cu ajutorul realității virtuale, orice experiență este posibilă. De la înotul cu rechinii și mersul pe Lună până la intrarea în lumea basmelor, ClassVR oferă multiple oportunități de a folosi resurse variate și stimulatoare, care îmbunătățesc astfel abilitățile de comunicare ale copiilor.
3. Sprijinirea nevoilor fiecărui elev
Realitatea virtuală deschide oportunități fantastice de învățare pentru elevi, în special pentru cei cu nevoi educaționale speciale. Într-un mediu sigur și controlat de către profesor, elevii sunt transpuși pe deplin în experiențe incredibile, pe care le pot explora în propriul ritm sau împreună cu întreaga clasă. Mulți copii cu autism găsesc imersiunea senzorială a unui videoclip 360 (inclusiv cu sunetul din căști) drept o modalitate reconfortantă și sigură de a învăța concepte noi, fiind deopotrivă conștienți că, dacă simt nevoia, pot înceta cu ușurință orice experiență care nu le oferă confortul dorit. În timp, copiii cu autism sau cu probleme de integrare senzorială au astfel șansa de a se obișnui cu un mediu necunoscut lor.
De asemenea, pentru școlile din zonele rurale aflate în curs de depopulare, nevoia de dotare mai eficientă a spațiilor este completată de nevoia de raționalizare a structurii claselor și programelor. Programele de educație în regim simultan (cu probleme de asigurare a calității și sprijinului pentru copii cu nevoi educaționale speciale, categorii vulnerabile, combaterea diverselor tipuri de stereotipuri) sunt reduse sau eliminate, iar resursele, mai bine utilizate prin accesul la informațiile aferente curriculei prin utilizarea căștilor ClassVR.
Mai multe despre posibilitățile tehnice și educaționale puteți citi pe pagina www.classvr.ro