Ne-am obișnuit să considerăm erbivorele, în ciuda masivității unora dintre ele, drept cele mai blânde creaturi de pe Terra. Ei bine, lucrurile nu au stat întotdeauna astfel. Cel puțin în cazul nou descoperitului dinozaur canadian, este cert că nu carnivorele au deținut mereu monopolul ferocității.

Botezat Xenoceratops foremostensis, dinozaurul în cauză este un văr îndepărtat al mult mai cunoscutului Triceratops și, totodată, este unul dintre cei mai vârstnici reprezentanți ai grupului ceratopsidelor, el trăind acum circa 80-90 de milioane de ani. Ceea ce i-a intrigat însă pe cercetători este aspectul bizar al lui Xenatoceratops. Înzestrat cu o coamă osoasă masivă, împodobită cu patru coarne cu o poziționare neobișnuită, animalul prezintă și un cioc asemănător unuia de papagal, cu ajutorul căruia păștea în deltele râurilor din Mezozoic.

Xenoceratops avea dimensiunile unui rinocer actual, măsurând aproximativ șase metri lungime și cântărind circa 20 de tone. Misterios este, de asemenea rolul uriașei coroane osoase a dinozaurului în cauză, nimeni neștiind că anume a determinat evoluția unei atare podoabe. Cel mai probabil, susțin specialiștii de la Muzeul de Paleontologie din Claremont, coama servea masculilor în luptele din perioada rutului, precum și pentru a impresiona femelele, oferind posesorilor lor un atu în cursa pentru reproducere.

Sursa: Livescience