4.6

Pentru prima dată astronomii, care folosesc telescopul spațial James Webb (JWST), a detectat primele galaxii din universul în formare. Un studiu, publicat în revista Science, demonstrează detectarea a ceea ce par a fi trei galaxii în curs de dezvoltare care apar dintr-un nor primordial de hidrogen și heliu, la doar 400 până la 600 de milioane de ani după Big Bang.

Cosmosul, așa cum îl cunoaștem astăzi, nu a fost întotdeauna atât de clar și transparent. Cu aproximativ 13,8 miliarde de ani în urmă, era plin cu gaz dens și întunecat. Această perioadă, care a urmat imediat Big Bang-ului, este adesea numită era întunecată cosmică. În acest timp, universul a fost cufundat în întuneric total, deoarece primele stele nu începuseră încă să strălucească. Era compus în principal din hidrogen și heliu, cele mai simple și mai abundente elemente formate în timpul Big Bang-ului.

La aproximativ 400 de milioane de ani după Big Bang, a început o nouă perioadă crucială, numită Era Reionizării. Primele stele și galaxii au început să se formeze și să strălucească. Prin emiterea de fotoni de înaltă energie, ei au început apoi să ionizeze gazul din jur, adică să rupă electronii din atomii de hidrogen și heliu. Acest proces de reionizare a transformat treptat gazul de la neutru și opac într-o stare ionizată și transparentă. Înțelegerea acestei perioade de reionizare este crucială pentru astronomi, deoarece marchează trecerea de la universul primordial, întunecat și dens, la universul structurat și transparent pe care îl observăm astăzi, de unde și interesul acestei noi descoperiri.

Așa cum spuneam mai devreme, astronomii au observat recent trei galaxii în curs de dezvoltare ieșind dintr-un nor primordial de hidrogen și heliu gazos. Aceste galaxii s-au format la doar 400 până la 600 de milioane de ani după Big Bang. Această observație o datorăm capacităților excepționale ale telescopului James Webb. Echipat cu instrumente ultra-sensibile, acesta din urmă este capabil să detecteze semnale luminoase slabe, în domeniul infraroșu, venite de la începuturile universului.

Pentru a analiza aceste galaxii, astronomii au studiat spectrele luminii, adică diferitele culori ale luminii pe care le emit. Apoi au descoperit că lumina de la trei dintre ele a fost absorbită de cantități mari de hidrogen neutru. Această absorbție indică faptul că aceste galaxii foloseau acest gaz pentru a forma stele noi. Cu alte cuvinte, aceste galaxii transformau gazele din jur în stele, un proces crucial în evoluția universului.

Descoperirea acestor prime galaxii de către telescopul spațial James Webb reprezintă un progres major pentru astronomie, deoarece deschide o fereastră unică asupra începuturilor universului și ne ajută să înțelegem cum a evoluat cosmosul nostru. Prin observarea acestor prime galaxii, oamenii de știință pot studia modul în care primele stele și galaxii au ajutat la ionizarea gazului din jur. Acest lucru ne ajută să înțelegem cum universul a devenit transparent, permițând luminii să călătorească liber prin spațiu. Observațiile viitoare ale JWST vor confirma aceste descoperiri și vor aprofunda înțelegerea noastră despre începuturile universului.

Medie 4.6 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 8