4.5

Explorarea spațiului este un domeniu în continuă dezvoltare, în care fiecare nouă misiune împinge limitele înțelegerii noastre despre Univers. Misiunea Psyche a NASA este un exemplu în acest sens. Aflată drum spre studierea unui asteroid, echipa misiunii a atins recent o etapă majoră, prin testarea cu succes a unui nou sistem de comunicații bazat pe un laser în infraroșu. Acesta este un progres tehnologic care ar putea revoluționa modul în care comunicăm cu navele spațiale de adâncime.

Misiunea Psyche a NASA are ca scop explorarea asteroidului Psyche, situat în centura principală de asteroizi dintre Marte și Jupiter. Acest corp ceresc intrigă oamenii de știință deoarece este compus în principal din metal, în principal nichel și fier, ceea ce îl face un obiect unic în sistemul solar. Misiunea își propune să înțeleagă mai bine compoziția, structura și istoria lui Psyche pentru a obține informații valoroase despre formarea planetelor și asteroizilor. Mai mult, în timp ce Psyche se afla la o distanță amețitoare de 226 de milioane de kilometri de Pământ, sau de 1,5 ori distanța dintre planeta noastră și Soare, echipa misiunii a realizat un test îndrăzneț. În loc să folosească tradiționalele unde radio, s-a optat pentru un sistem de comunicații optice Deep Space, folosind un laser în infraroșu pentru a transmite date.

Rezultatele au fost uluitoare: datele au fost descărcate cu succes la o viteză maximă de 25 Mbps, depășind cu mult obiectivul inițial de „cel puțin 1 Mbps” și depășind viteza transmisiilor radio convenționale de 10 până la 100 de ori.

Pozițiile relative ale planetelor interioare și Psyche la momentul trimiterii datelor cu ajutorul laserului.

Aceste teste sunt importante. Comunicarea cu laser oferă mai multe avantaje față de metodele tradiționale de comunicare cu unde radio, în special pentru misiunile în spațiul cosmic îndepărtat, cum ar fi misiunea Psyche. În primul rând, comunicarea cu laser permite rate de date mult mai mari. După cum se menționează într-un comunicat al NASA, transmisia de date cu laser în infraroșu de la sonda spațială Psyche a atins o rată maximă de 25 Mbps, care este de 10 până la 100 de ori mai mare decât cea a transmisiilor radio. Această viteză crescută permite cercetătorilor să primească mai rapid date valoroase ale misiunii, ceea ce poate accelera analizele și descoperirile științifice.

În al doilea rând, comunicarea cu laser poate fi mai eficientă în ceea ce privește consumul de energie. Sistemele de comunicații cu laser pot necesita într-adevăr mai puțină putere decât sistemele de comunicații radio, ceea ce poate fi crucial pentru misiunile spațiale în care resursele de energie sunt limitate. Un consum mai mic de energie poate prelungi durata de viață a echipamentelor spațiale și poate reduce costurile de întreținere.

Cu toate acestea, în ciuda acestor avantaje, comunicarea cu laser încă prezintă provocări tehnice și operaționale care trebuie să fie depășite. Una dintre principalele provocări este necesitatea unei linii directe de vedere între navă spațială și stația de la sol pentru ca comunicarea cu laser să funcționeze eficient. Perturbațiile atmosferice, cum ar fi norii, pot bloca fasciculul laser, ducând la întreruperi de comunicare. Acest lucru poate limita disponibilitatea comunicațiilor laser, în special în regiunile cu condiții meteorologice instabile. În plus, precizia necesară pentru a menține alinierea între navă spațială și stația de la sol este extrem de ridicată. Mișcările navelor spațiale și perturbațiile gravitaționale pot perturba și mai mult această aliniere, necesitând sisteme de urmărire și corecție sofisticate pentru a menține o comunicare stabilă. În cele din urmă, costurile inițiale și complexitatea sistemelor de comunicații cu laser pot fi mai mari decât cele ale sistemelor de comunicații radio tradiționale. Acest lucru poate face implementarea comunicării laser mai dificilă pentru unele misiuni spațiale, în special pentru cele cu constrângeri bugetare stricte.

În ciuda acestor provocări, cercetătorii sunt optimişti cu privire la viitorul acestei tehnologii. Următoarele teste sunt planificate pentru iunie, când Psyche va fi de 2,5 ori distanța dintre Pământ și Soare. Acestea vor oferi o nouă oportunitate de a evalua viabilitatea sistemului în condiții și mai extreme. Dacă aceste teste vor avea succes, vor deschide calea pentru crearea unei rețele mari de date între Pământ și Marte, revoluționând capacitatea noastră de a comunica cu misiunile spațiale îndepărtate.

Medie 4.5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 17