4.2
Una dintre galaxiile spirale nou fotografiate de telescopul spațial James Webb

Una dintre galaxiile spirale nou fotografiate de telescopul spațial James Webb (Credit imagine: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Oxford), Echipa PHANGS)

Telescopul spațial James Webb (JWST) a dezvăluit imagini cu 19 galaxii spirale asemănătoare Calei Lactee, care arată stele, gaze și praf în detalii uimitoare. Imaginile arată galaxiile la cele mai mici scale observate vreodată în afara propriei noastre galaxii.

„Noile imagini ale lui Webb sunt extraordinare”, spune Janice Lee, un om de știință de la Institutul de Știință al Telescopului Spațial din Baltimore și membru al echipei care studiază imaginile, într-un comunicat de presă NASA. „Sunt uluitoare chiar și pentru cercetătorii care au studiat acele galaxii zeci de ani.”

JWST, care a fost lansat în ziua de Crăciun în 2021, este unic prin capacitatea sa de a capta imagini cu obiecte atât de îndepărtate la acest nivel de detaliu. Camerele cu infraroșu apropiat și mijlociu permit telescopului să „vadă” lumina în spectru infrarosu, care este invizibil pentru ochiul uman. Asta le permite oamenilor de știință să vizualizeze norii de praf și obiectele ascunse în ei – sau obiecte atât de îndepărtate, că lumina pe care o emit este mult prea slabă pentru ca telescoapele normale să o vadă.

O imagine în mozaic care arată toate cele 19 galaxii recent văzute de telescopul spațial James Webb

O imagine în mozaic arată toate cele 19 galaxii spirale văzute recent de telescopul spațial James Webb (Credit imagine: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Oxford), PHANGS Team, E. Wheatley (STScI))

Galaxiile spirale capturate de telescop variază la o distanță cuprinsă între 15 și 60 de milioane de ani lumină de Pământ. Imaginile arată aceste galaxii în care unele stele par împrăștiate în „brațele” în formă de roată, caracteristice galaxiilor spirale, în timp ce altele se adună în centrul galaxiilor. Dovezile sugerează că galaxiile spirale cresc din interior spre exterior, astfel încât aceste aglomerări albastre de la nucleele galaxiilor indică probabil grupuri de stele mai vechi, în timp ce brațele probabil conțin stele mai tinere, conform studiului Agenției Spațiale Europene.

De asemenea, vizibili în imagini sunt nori de praf roșu și portocaliu care înconjoară stelele. Formele sferice pot indica rămășițele stelelor explodate. În unele dintre imagini, lumini roz și roșii par că emană din nucleele galaxiilor. Acea lumină poate veni de la găuri negre masive, concentrații uriașe de materie cu mase de sute de mii de ori mai mari decât cea a soarelui nostru.

Galaxia spirală NGC 1365, situată la 56 de milioane de ani lumină distanță în constelația Fornax (Credit imagine: O imagine în mozaic care arată toate cele 19 galaxii recent vizualizate de telescopul spațial James Webb)

Noile imagini au fost realizate ca parte a unui proiect de lungă durată, Physics at High Angular resolution in Nearby Galaxies (PHANGS). Scopul final al proiectului este de a înțelege mai bine fizica modului în care se formează stelele. Numărul „fără precedent” de stele capturate în aceste imagini ajută echipa PHANGS să atingă acest obiectiv.

„Stelele pot trăi miliarde sau mii de miliarde de ani, a declarat Adam Leroy, profesor de astronomie la Universitatea de Stat din Columbus, Ohio, și membru al echipei PHANGS. „Prin catalogarea precisă a tuturor tipurilor de stele, putem construi o viziune mai fiabilă și holistică a ciclurilor lor de viață”.

Sursa informației: livescience.com