4.9
Imaginea unei laturi a plăcii comemorative, de culoare argintie, pe un fundal negru.  Placa pare să aibă o mulțime de marcaje simbolice și are forma unui triunghi dreptunghic
Imaginea unei laturi a plăcii comemorative care va fi trimisă către Europa în octombrie 2024 (Credit imagine: NASA/JPL-Caltech)

Placa va fi montată pe sonda spațială Europa Clipper și va include, printre altele, un microcip cu numele a 2,6 milioane de oameni – printre care și români!

NASA a dezvăluit un mesaj uman criptic pe care îl va trimite în cea mai recentă sa misiune către Europa, satelitul natural al planetei Jupiter.

În 2023, agenția spațială a lansat o campanie numită „Mesaj în sticlă,” cerând milioanelor de membri ai publicului să își adauge numele la un mesaj care va fi trimis prin sistemul solar la bordul navei spațiale Europa Clipper. Mai mulți români au decis să se alăture listei de semnatari, astfel că numele unor compatrioți de-ai noștri vor orbita Jupiter în curând.

Lansarea este programată în octombrie 2024 și face parte dintr-o misiune care își propune să verifice dacă zonele de sub suprafața înghețată a Europei ar putea susține viața.

Într-o declarație făcută pe 8 martie, NASA a dezvăluit acum cum vor fi transportate aceste nume în spațiu. Mai mult de 2,6 milioane de nume au fost încriptate într-un microcip de siliciu de către tehnicienii de la Laboratorul de microdispozitive de la Jet Propulsion Laboratory cu reacție al NASA. Acest microcip va fi atașat pe o placă comemorativă, care va mai conține o copie scrisă de mână a poeziei “Lauda misterului: o poezie pentru Europa”, scrisă de poeta americană Ada Limón, printre alte detalii de design.

Placa are o suprafață de 18/28 cm și este realizată din metalul anticoroziv tantal (Ta). Va fi decorată pe ambele părți cu lucrări de artă care „subliniază legătura Pământului cu Europa”, a spus NASA în comunicat. Dacă se găsește vreo viață pe Europa, așa este probabil să fie microbiană, așa că placa comemorativă este mai mult un gest simbolic decât un mesaj autentic pentru formele de viață extraterestre, în sine.

„Placa îmbină cele mai bune cunoștințe pe care le poate transmite omul în univers – din Știință, Tehnologie, Educație, Artă și Matematică (STEAM)”, a spus Lori Glaze, director al Diviziei de Științe Planetare din cadrul NASA.

Caracteristicile complicate ale designului plăcii aduc un omagiu cercetării științifice și legăturilor dintre Pământ și Europa. Panoul orientat spre exterior, de exemplu, conține forme de undă, adică reprezentări vizuale ale undelor sonore, derivate din înregistrări ale unor oameni care rostesc cuvântul „apă” în 103 limbi. Partea orientată spre interior a plăcii prezintă referințe vizuale la frecvențele radio care ar putea fi folosite pentru a iniția o comunicare interstelară.

O imagine a unei laturi a plăcii comemorative care va fi trimisă în Europa.  Placa este de culoare argintie și este ilustrată pe un fundal negru.  Placa are multe scrise și desene pe ea.
Pe cea de-a doua latură a plăcii apare poezia Adei Limón și locul unde microcipul care conține numele va fi atașat în mijlocul unei ilustrații cu o sticlă în jurul căreia orbitează lunile lui Jupiter. (Credit imagine: NASA/JPL-Caltech)

După o călătorie de 1,8 miliarde de mile prin spațiu, Clipper va orbita Jupiter în 2030. De acolo, se așteaptă să facă aproximativ 49 de zboruri în vecinătatea Europei. Oamenii de știință speră că vor putea folosi misiunea pentru a culege date despre oceanul subteran de pe Europa, care conține de două ori mai multă cantitate de apă decât cea a tuturor oceanelor Pământului, precum și date de pe scoarța înghețată a lunii, atmosfera subțire și mediul interstelar.

Luna Europa a fost mult timp considerată unul dintre cei mai promițători candidați în căutarea vieții extraterestre. Cu toate acestea, sugerează datele recent publicate de la misiunea Juno a NASA, Europa pare să nu aibă suficient oxigen pentru a adăposti viața, spulberând oarecum aceste speranțe. Observațiile viitoare ale lui Europa Clipper vor ajuta la rezolvarea acestei întrebări.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 8