O echipă de cercetători din Boston a creat un nou sistem de imagistică și analiză a neuronilor la o scară mult mai fină decât cea posibilă în prezent, una despre care speră să producă revelații privitoare la o plajă largă de procese, de la dezvoltarea cerebrală și până la tulburările mintale cele mai severe.

Detalii privitoare la sistem, precum și la analiza cercetătorilor orientată asupra unui fragment din cortexul unui șoarece, au fost publicate în cea mai recentă ediție a jurnalului Cell.

Noua abordare răstoarnă o veche presupunere, cunoscută sub numele de „Regula lui Peter”, potrivit căreia, dacă doi neuroni sunt apropiați, este foarte probabil să formeze sinapse care să le permită comunicarea. Așa pare logic, dar oamenii de știință tocmai au aflat că este fals, cel puțin în bucata de cortex a creierului șoarecelui pe care s-a experimentat, un fragment care primește informații senzoriale de la mustăți.

„Doar pentru că doi neuroni își petrec mult timp împreună, asta nu înseamnă că au vreo conexiune. Asta este regula pentru această parte de creier în cazul unui mamifer adult. S-ar putea ca lucrurile să stea diferit în alte zone cerebrale, sau într-un creier de bebeluș, unde toți neuronii să fie interconectați. Dar asta urmează să aflăm prin teste viitoare”, susține Narayanan “Bobby” Kasthuri, autor al studiului.

Sistemul de imagistică folosit conține atât hardware, care feliază și fotografiază mostrele de creier, cât și software care analizează datele. Partea hardware, dezvoltată de Kasthuri și specialiști de la Harvard, se numește ATUN, de la „automated tape collecting ultra-microtome”. Acesta utilizează un diamant pentru a tăia mostrele plasticizate de țesut cerebral în felii de câte 30 nanometri, pe care apoi le fotografiază cu un microscop electronic și stochează datele.

Cercetătorii au folosit programul VAST, dezvoltat de coautorul Danie Berger de la Harvard și MIT, pentru a analiza datele, creând imagini viu colorate ale neuronilor până la nivelul sinapselor individuale. Costurile și cerințele de stocare pentru această cercetare sunt încă ridicate, dar savanții se așteaptă ca acestea să scadă in timp, tot așa cum s-a întâmplat și cu secvențierea genomică.

Sursa foto: Cell/ Janice Checcio