Ai pielea de găină și tremuri? Potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Michigan, capacitatea ta de a simți frigul pe vreme nefavorabilă se datorează unei proteine numite GluK2 (abreviere pentru subunitatea 2 a receptorului Glutamat ionotropic). Această descoperire, care ajută la o mai bună înțelegere a modului în care frigul este perceput de organism, a făcut prezentată într-un articol publicat în revista Nature Neuroscience.

Un studiu din 2019 a evidențiat existența unei proteine, numite GluK2, asociată cu senzația de frig la viermele Caenorhabditis elegans, pe care oamenii de știință îl studiază pentru a înțelege răspunsurile senzoriale. Cu toate acestea, gena care codifică această proteină la animale este prezentă și la alte specii, cum ar fi șoarecii și oamenii. Această descoperire a dat ideea echipei de la Universitatea din Michigan să verifice rolul său la mamifere.

Cercetătorii au observat astfel că șoarecii nu aveau gena GluK2 și, prin urmare, nu puteau produce proteina cu același nume. Printr-o serie de experimente care au testat răspunsurile comportamentale ale rozătoarelor la temperatură, oamenii de știință au descoperit că aceștia au răspuns în mod normal la temperaturile calde, calde și reci, dar nu și la frigul dăunător. Ei au dedus că proteina GluK2 are un rol în percepția frigului.

Proteina GluK2 se găsește în principal pe neuronii din creier. Acolo primește semnale chimice pentru a facilita comunicarea între neuroni. În lucrarea din Nature Neurosciences se confirmă că proteina este prezentă și în neuronii senzoriali ai sistemului nervos periferic, în afara creierului și măduvei spinării. „Știm acum că această proteină îndeplinește o funcție complet diferită în sistemul nervos periferic, procesând semnale de temperatură în loc de semnale chimice pentru a detecta frigul”, comentează Bo Duan, co-autor al studiului într-un comunicat de presă.

Pentru neurologul Shawn Xu, autorul principal al cercetării, studiul  ne permite să înțelegem mecanismul de detectare a temperaturii și ar putea ajuta, de asemenea, la îmbunătățirea îngrijirii persoanelor cu tulburări senzoriale. „Această descoperire a lui GluK2, ca senzor de frig la mamifere, deschide noi căi pentru a înțelege mai bine de ce oamenii au reacții dureroase la frig și poate chiar oferă o potențială țintă terapeutică pentru a trata această durere la pacienții a căror senzație de frig este suprastimulată, cum ar fi pacienții tratați cu chimioterapie, care au reacții dureroase la frig”.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 3