Homo floresiensis, specie umană extinctă cunoscută și sub numele de Hobbitul, a fost descoperită în anul 2003, în insula Flores din Arhipelagul Indonezian. Ceea ce este neobișnuit pentru această specie este că reprezentanții săi nu depășeau un metru înălțime, iar capacitatea craniană o depășea cu puțin pe cea a unui cimpanzeu. Cel mai probabil, au considerat cercetătorii, Hobbitul reprezintă un urmaș evolutiv al lui Homo erectus, care s-a dezvoltat independent pe insula Flores.

Testele inițiale efectuate asupra fosilelor acestor hominizi au arătat că Homo floresiensis ar fi supraviețuit cumva până acum 11.000-12.000 de ani, făcându-l contemporan cu Homo sapiens, pe insula Flores, pentru cel puțin 40.000 de ani. Un nou studiu, publicat în revista Nature, arată că aceste rezultate au fost greșite, Hobbitul dispărând în realitate acum în jur de 50.000 de ani.

„Cel mai tânăr schelet descoperit de noi are 60.000 de ani, însă uneltele create de acești hominizi apar în detaliile stratigrafice până acum 50.000 de ani. Apoi, nu mai există nicio urmă a Hobbiților”, declară Maxime Aubert, arheolog și geocronolog implicat în proiect.

Conform opiniei specialiștilor, hobbiții au suferit aceeași soartă cu a altor specii umane contemporane cu Homo sapiens… au dispărut în fața competiției cu strămoșii noștri.

„Este posibil ca acești hominizi bizari să se fi retras din fața lui Homo sapiens pe această insulă. Însă Flores reprezintă un spațiu mic, iar ei nu ne mai puteau evita pentru mult timp. Din momentul în care Homo sapiens a pus piciorul pe insula Flores, zilele hobbiților au fost numărate”, concluzionează Dr. Adam Brumm, arheologic participant la acest studiu.