Savanții creează medicamente din bacteriile intestinale. Deoarece 2% din masa unei persoane adulte reprezintă totalitatea bacteriilor din organismul acesteia, savanții Laboratorului Host-Microbiota Interactions, din cadrul Institutului Wellcome Trust Sanger, din UK, au cercetat și au descoperit o metodă prin care să izoleze bacteriile anaerobe (sensibile la oxigen) din intestinele umane pentru a le studia în încercarea de a dezvolta tratamente adecvate anumitor afecțiuni, derivate de la aceste microorganisme.

Avem în intestine peste 130 de specii de bacterii, care ne alcătuiesc așa-numitul „microbiom intestinal”. Atunci când apar dezechilibre la nivelul acestui microbiom, unele cauzate chiar de probiotice, acest lucru contribuie la manifestarea unor afecțiuni complexe precum obezitatea, boala intestinală inflamatoare, sindromul colonului iritabil și alergiile.

Cercetătorii au dezvoltat un proces prin care au reușit să crească majoritatea bacteriilor intestinale în laborator, prin secvențierea genomurilor lor, pentru a le înțelege biologia. Astfel, au reușit să stocheze bacterii pentru perioade îndelungate, dar nu fără complicații, deoarece multe dintre ele nu supraviețuiesc expuse la oxigen.

O treime din microbiomul intestinal al oricărui individ este unică, iar acesta este motivul pentru care cercetătorii au ca scop compunerea unor tratamente personalizate, croite pe baza acestor bacterii benefice. Baza de date de genomuri pe care studiul în cauză a generat-o despre aceste bacterii este esențială și în identificarea bacteriilor prezente sau absente la oamenii cu probleme gastrointestinale. Acum, experții pot începe să creeze combinații de „candidați terapeutici” din rândul bacteriilor pe care să le folosească în sensul tratării acestor afecțiuni.

Cercetătorii au mai descoperit și că o treime din microorganismele aflate în intestinele unei persoane sănătoase sunt capabile să producă spori, care pot fi transmiși pe calea aerului. Acest lucru implică faptul că oamenii pot nu doar să se îmbolnăvească reciproc, ci să își transmită unii altora microorganisme benefice.