Marte

Planeta Marte (denumită și „planeta roșie”) este prima planetă pe care se concentrează agențiile spațiale pentru explorare și analizare. Este a patra planetă a sistemului solar, diametrul său fiind jumătate din cel al Pământului, în timp ce un an marțian durează cât doi ani tereștri. Distanța dintre Pământ și Marte variază între 55 și 90 milioane km, „planeta roșie” având doi sateliți naturali, Phobos și Deimos.

Cercetătorii cred că viața pe Marte e posibil să fi existat cu foarte mult timp în urmă, însă, din cauza distrugerii magnetosferei acum 4 miliarde de ani, atmosfera este acum formată 95% din dioxid de carbon. Totuși, recentele misiuni care au reușit să trimită pe suprafața planetei roboți au arătat că în atmosferă există metan, dar și apă.

ESA (Agenția Spațială Europeană) are în plan trimiterea pe Marte a primilor oameni în perioada 2030-2035, opinia generală a specialiștilor fiind că s-ar putea demara procesul de colonizare și terraformare a planetei chiar înainte de finalul acestui secol. Totodată, companiile din sectorul minier speră ca viitoarele misiuni de cercetare a planetei să releve un bun potențial în privința resurselor care pot fi exploatate. Este clar că secolul XXI va fi concentrat în jurul explorării acestei planete.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Marte

Bacterii terestre ar putea supraviețui pe Marte?

Misiunile spațiale care au drept obiectiv debarcarea pe suprafața planetei Marte poartă cu sine un risc major: cel al contaminării cu microorganisme terestre. Pot bacteriile de pe planeta noastră să supraviețuiască în condițiile marțiene?

ExoMars – probabil cea mai importantă misiune pe Marte

exomars-stiinta-tehnica-1
Am putea spune că Marte e o doamnă crudă, dacă îmi permiteți să-l parafrazez pe Robert Heinlein. Una din două sonde interplanetare trimise spre...

Vor sădi pământenii grădini pe Marte?

Ideea nu este deloc una nouă. Ea abundă în romanele de science-fiction și chiar s-a numărat printre planurile, mai mult sau mai puțin realiste ale agențiilor spațiale americane și europene, de decenii bune. NASA pare hotărâtă însă să facă pasul decisiv, grădinile marțiene fiind cea mai accesibilă sursă de hrană pentru astronauții care vor călători pe Planeta Roșie în viitorul apropiat.

NASA descoperă urme de apă pe Marte

Noi imagini prelevate de pe munţii planetei Marte ar putea constitui ce mai bună dovadă a prezenţei unor ape curgătoare, element esenţial pentru sustenabilitatea vieţii, pe Planeta Roşie. Seria de fotografii efectuate de sonda de recunoaştere a NASA pe Marte arată numeroase lungi şiroaie de câţiva metri lăţime.

Bacterii terestre ajută la înțelegerea vieții extraterestre

Un studiu efectuat asupra unor bacterii terestre ne indică modul în care viața se poate adapta, pentru a supraviețui în condițiile existente pe Marte.

Vehiculul de explorare marţiană Curiosity este gata de lansare

Agenţia Spaţială Americană, NASA, va lansa sâmbătă noul său vehicul de explorare marţiană, Curiosity. Acesta reprezintă cel mai scump şi complex proiect din istorie destinat descoperirii vieţii pe Planeta Roşie.

Cercetătorii UCLA au descoperit plăci tectonice sub suprafața lui Marte

Îndelung, cercetătorii au crezut că Pământul este singura planetă din Sistemul Solar a cărui scoarță este alcătuită din plăci tectonice. Acum, specialiștii de la UCLA au descoperit că fenomenul geologic, care implică mișcarea unor uriașe fragmente de crustă planetară, se manifestă și pe Marte.

Existenţa carbonului organic pe Marte nu presupune neapărat şi existenţa vieţii

Încă din 1976, de la amartizarea sondei Viking 1, cercetătorii caută pe Marte prezenţa moleculelor complexe de carbon, care să constituie o dovadă a vieţii pe Planeta Roşie. Deşi au fost găsite mostre de pietre marţiene care conţin semnături de carbon, potrivit unui nou studiu, acestea nu sunt urme ale vieţii extraterestre.

Roverul Opportunity a descoperit noi “urme de apă” pe Marte

Roverul de Explorare Marțiană Opportunity, de la NASA, a descoperit pe Marte filoane minerale albicioase, ce par a fi ghips depozitat de apă. Analizarea acestor formațiuni va îmbunătăți înțelegerea trecutului mediilor umede ale Planetei Roșii.

Rover-ul Opportunity face noi descoperiri pe Marte

Vehiculul de explorare marțiană Opportunity, ce hoinăreşte nestingherit pe suprafața  Planetei Roşii, a descoperit un şir de stânci nemaivăzute pe tărâmurile lui Marte…

Cele mai noi subiecte

Fii parte a Mișcării Știință & Tehnică! Abonează-te acum!