Marte

Planeta Marte (denumită și „planeta roșie”) este prima planetă pe care se concentrează agențiile spațiale pentru explorare și analizare. Este a patra planetă a sistemului solar, diametrul său fiind jumătate din cel al Pământului, în timp ce un an marțian durează cât doi ani tereștri. Distanța dintre Pământ și Marte variază între 55 și 90 milioane km, „planeta roșie” având doi sateliți naturali, Phobos și Deimos.

Cercetătorii cred că viața pe Marte e posibil să fi existat cu foarte mult timp în urmă, însă, din cauza distrugerii magnetosferei acum 4 miliarde de ani, atmosfera este acum formată 95% din dioxid de carbon. Totuși, recentele misiuni care au reușit să trimită pe suprafața planetei roboți au arătat că în atmosferă există metan, dar și apă.

ESA (Agenția Spațială Europeană) are în plan trimiterea pe Marte a primilor oameni în perioada 2030-2035, opinia generală a specialiștilor fiind că s-ar putea demara procesul de colonizare și terraformare a planetei chiar înainte de finalul acestui secol. Totodată, companiile din sectorul minier speră ca viitoarele misiuni de cercetare a planetei să releve un bun potențial în privința resurselor care pot fi exploatate. Este clar că secolul XXI va fi concentrat în jurul explorării acestei planete.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Marte

Roverul Curiosity are probleme…

Tocmai când ne pregăteam să anunțăm un nou succes la roverului marțian (recoltarea și demararea analizelor unui eșantion obținut prin forarea unei roci), iată că aflăm că roverul Criosity are probleme.

Rămas-bun, Opportunity!

În ianuarie 2004 eram student și, înaintea unui examen la Fizică Statistică, povesteam pe hol cu câțiva colegi ce grozăvie au reușit...

NASA descoperă urme de apă pe Marte

Noi imagini prelevate de pe munţii planetei Marte ar putea constitui ce mai bună dovadă a prezenţei unor ape curgătoare, element esenţial pentru sustenabilitatea vieţii, pe Planeta Roşie. Seria de fotografii efectuate de sonda de recunoaştere a NASA pe Marte arată numeroase lungi şiroaie de câţiva metri lăţime.

De ce suntem atât de fascinați de planeta Marte?

A fost suficient ca, săptămâna trecută, un cercetător NASA, John Grotzinger, să aibă o reacție entuziastă vis-a-vis de o descoperire a roverului marțian Curiosity, pentru ca publicul să înceapă online o adevărată furtună a teoriilor cu privire la ceea ce s-ar fi putut descoperi. (Anunțul oficial va fi făcut în această seara la ora 21:00).

ESA a descoperit dovezi ale existenței unui ocean pe Marte

Mars Express, prima sondă trimisă vreodată de Agenția Spațială Europeană (ESA) înspre Marte, a transmis la bază dovezi concludente ale faptului că planeta roșie a găzduit cândva un enorm ocean în regiunea nordică. Radarul sondei a detectat sedimente reminiscente tipice unui fund oceanic în limitele unor granițe cărora li s-a atribuit și în trecut un posibil statut de țărmuri.

Erodarea atmosferei marțiene

Cu miliarde de ani în urmă atmosfera marțiană era mult mai densă decât cea din prezent. În timp, sub acțiunea vântului solar, o bună parte din aceasta a fost erodată.

Pietre marţiene descoperite în Maroc

La sfârşitul lunii trecute, pe teritoriul Marocului au fost descoperite circa 7 kg de pietre, confirmate zilele trecute, de către cercetătorii NASA, ca provenind de pe Marte. Ele se pare că au ajuns pe Terra în luna iulie a anului trecut, în timpul unei ploi de meteoriţi.

Cercetătorii UCLA au descoperit plăci tectonice sub suprafața lui Marte

Îndelung, cercetătorii au crezut că Pământul este singura planetă din Sistemul Solar a cărui scoarță este alcătuită din plăci tectonice. Acum, specialiștii de la UCLA au descoperit că fenomenul geologic, care implică mișcarea unor uriașe fragmente de crustă planetară, se manifestă și pe Marte.

Imagini de pe Marte direct în telefonul tău

Telefoanele inteligente sunt atât de evoluate încât s-a inventat, în sfârșit, pentru ele o aplicație... din altă lume.

Misiunea Mars500 s-a încheiat cu succes: suntem pregătiţi de Marte

Echipajul format din şase astronauţi, care a stat pentru 520 de zile într-o capsulă fără geamuri pentru a simula efectele unei călătorii pe Planeta Roşie, se întoarce acasă.