Marte

Planeta Marte (denumită și „planeta roșie”) este prima planetă pe care se concentrează agențiile spațiale pentru explorare și analizare. Este a patra planetă a sistemului solar, diametrul său fiind jumătate din cel al Pământului, în timp ce un an marțian durează cât doi ani tereștri. Distanța dintre Pământ și Marte variază între 55 și 90 milioane km, „planeta roșie” având doi sateliți naturali, Phobos și Deimos.

Cercetătorii cred că viața pe Marte e posibil să fi existat cu foarte mult timp în urmă, însă, din cauza distrugerii magnetosferei acum 4 miliarde de ani, atmosfera este acum formată 95% din dioxid de carbon. Totuși, recentele misiuni care au reușit să trimită pe suprafața planetei roboți au arătat că în atmosferă există metan, dar și apă.

ESA (Agenția Spațială Europeană) are în plan trimiterea pe Marte a primilor oameni în perioada 2030-2035, opinia generală a specialiștilor fiind că s-ar putea demara procesul de colonizare și terraformare a planetei chiar înainte de finalul acestui secol. Totodată, companiile din sectorul minier speră ca viitoarele misiuni de cercetare a planetei să releve un bun potențial în privința resurselor care pot fi exploatate. Este clar că secolul XXI va fi concentrat în jurul explorării acestei planete.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Marte

Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016

Biroul European de Resurse pentru Educație Spațială (ESERO) România, împreună cu Agenția Spațială Română (ROSA) organizează Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016, adresată elevilor...

Panoramă marțiană de 4 miliarde de pixeli adusă de Curiosity chiar...

Nu mai puțin de 295 de imagini de înaltă definiție au fost întrețesute pentru realizarea panoramei de 360 de grade de mai jos a craterului marțian Gale, pe care roverul NASA Curiosity îl explorează în prezent.

Noi modele climatice arată că o mare parte a planetei Marte...

În ultimul timp au tot fost aduse dovezi în sensul că Marte a fost cândva un loc prietenos cu suficientă umezeală, iar ultimele studii efectuate arată că Planeta Roşie a fost un loc chiar mai prielnic vieţii decât Terra, cel puţin în subteran.

Erodarea atmosferei marțiene

Cu miliarde de ani în urmă atmosfera marțiană era mult mai densă decât cea din prezent. În timp, sub acțiunea vântului solar, o bună parte din aceasta a fost erodată.

Misterioasele regiuni întunecate de pe Marte sunt formate din sticlă

Regiunile întunecate misterioase de pe Marte însumează peste zece milioane de kilometri pătrați din suprafața depresiunilor aflate în nordul planetei. Compoziția acestor regiuni a fost necunoscută până în prezent, iar măsurători spectrale anterioare au indicat că ele sunt diferite de regiunile întunecate observate în alte zone ale Planetei Roșii, care constau mai mult din bazalt.

Vor sădi pământenii grădini pe Marte?

Ideea nu este deloc una nouă. Ea abundă în romanele de science-fiction și chiar s-a numărat printre planurile, mai mult sau mai puțin realiste ale agențiilor spațiale americane și europene, de decenii bune. NASA pare hotărâtă însă să facă pasul decisiv, grădinile marțiene fiind cea mai accesibilă sursă de hrană pentru astronauții care vor călători pe Planeta Roșie în viitorul apropiat.

Opportunity se lansează în (probabil) ultima sa aventură pe Marte

La câteva luni de zile după defectarea vehiculului marțian Spirit, „geamănul” său încă funcțional Opportunity se apropie de marginea unui crater de mari dimensiuni, unde probabil își va desfășura ultima serie de explorări.

Suntem din nou pe Marte, cu forțe proaspete. Din curiozitate…

Astăzi, la ora 9:40, ora României, roțile roverului Curiosity au început să lase urme pe solul marțian. Cel mai sofisticat rover construit vreodată, Curiosity va folosi timpul petrecut pe suprafața Planetei Roșii pentru a explora posibilitatea existenței vieții pe Marte în trecutul îndpărtat – sau măcar dacă planeta poate întreține viața pe viitor, potrivit administratorului NASA Charlie Bolden.

Roverul Opportunity a descoperit noi “urme de apă” pe Marte

Roverul de Explorare Marțiană Opportunity, de la NASA, a descoperit pe Marte filoane minerale albicioase, ce par a fi ghips depozitat de apă. Analizarea acestor formațiuni va îmbunătăți înțelegerea trecutului mediilor umede ale Planetei Roșii.

Marte: zăpadă carbonică și dune de nisip (video)

Mars Reconaissance Orbiter ne oferă, încă din 2006, imagini de detaliu ale suprafeței marțiene.

Cele mai noi subiecte

Fii parte a Mișcării Știință & Tehnică! Abonează-te acum!