Arheologii chinezi au descoperit o fosilă bine prezervată a celui mai vechi membru cunoscut al grupului de animale care alcătuiește astăzi totalitatea mamiferelor placentare, între care se numără și oamenii.

Creatura asemănătoare unui șoarece de câmp, denumită Juramaia siensis, sau „Mama din China a Jurasicului”, datează dn urmă cu 160 de milioane de ani, cu 35 de milioane de ani înaintea celei mai vechi fosile de mamifer descoperită anterior, Eomaia, datând din Cretacicul târziu.

Fosila de Juramaia, dezgropată în Provincia Liaoning, din nord-estul Chinei, a fost analizată de Zhe-Xi Luo, paleontolog al Muzeului Național de Istorie Naturală Carnegie din Pittsburgh și de colegii săi, care au avut de lucrat cu un craniu incomplet, cu un schelete parțial, cu un set complet de dinți și cu urme de țesut moale rezidual cum ar fi părul.

După ce au comparat caracteristicile fosilei cu cele ale altor mamifere antice, cercetătorii au poziționat Juramaia printre eutherii, un grup care include mamiferele placentare, cele de care, acum circa 125 de milioane de ani, s-ar fi desprins grupul metatheriilor, din care fac parte astăzi marsupialele.

Cu ajutorul tehnicilor de datare s-a concluzionat că Juramaia are cel puțin 160 de milioane de ani și a trăit în epoca jurasică târzie, sau medie, atunci când dinozaurii încă stăpâneau Pământul. Oamenii de știință suspectează acum că specia căreia îi aparține fosila analizată ar putea fi strămoșul comun din care au evoluat separat grupurile Eutehria și Metatheria. Testele ADN și rezultatele moleculare derulate până acum par să le susțină teoria.