Inginerii doctori George Maise și James Powell au inventat sistemul de lansare orbitală Startram, care presupune posibilitatea ridicării omului către orbita circumterestră la bordul unui „tren” cu levitație magnetică (tip maglev), în locul folosirii unei rachete cu propulsie. Sigur că materializarea acestei idei nu este simplă, dar cercetătorii susțin că ea este posibilă cu ajutorul tehnologiilor actuale.

Sistemul ar avea nevoie de o navă spațială deplasată magnetic pentru a evita frecarea, în timp ce același sistem magnetic ar fi folosit pentru a o accelera la viteze orbitale – aproape de 9 km/s. Trenurile de pasageri Maglev de la sol au transportat oameni cu viteze de aproape 600 km/h – aeronava magnetică trebuie să fie de vreo 50 de ori mai rapidă, pentru a fi lansată ca un proiectil până pe orbita terestră joasă (LEO), dar fizica și ingineria aplicate sunt în bună măsură similare, susțin specialiștii.

Un sistem de lansare pentru zboruri de rutină cu pasageri către LEO ar trebui să aibă accelerări mici – poate de maximum 3 g, care ar presupune cinci minute de accelerare pentru a atinge viteze de transfer către LEO. În acest răstimp, aeronava va fi călătorit deja 1.600 de kilometri. „Șina” spațială maglev ar trebui să aibă tocmai această lungime, să urece până la o altitudine de 20 de kilometri deasupra nivelului mării și să fie, desigur, orientată în sus pentru a „inejcta” trenul către orbită.

„Drumul” Startram trebuie încapsulat într-un tub vidat cu aerisiri care să permită eliminarea aerului comprimat din fața aeronavei. Sistemul de lansare supeconductiv Startram presupune multe minuni tehnologice, dar toate sunt accesibile și trebuie doar aplicate la scară gigantă.

Potrivit unor estimări, construirea sistemului ar necesita 20 de ani și un buget de circa 60 de miliarde de dolari. Investiția s-ar justifica, totuși, deoarece programele spațiale și diferite proiecte de acest fel costă sute de miliarde la nivel mondial și totuși uzul lor comercial este foarte limitat. Un tren maglev către orbita Terrei ar putea schimba lucrurile în bine.