Oamenii de ştiinţă încearcă să explice comportamentul ciudat pe care unele animale îl manifestă înainte de petrecerea cutremurelor – s-ar părea că ele simt schimbările chimice din adâncuri, care se petrec în momentele anterioare producerii cutremurelor.

Cercetătorii au început să analizeze aceste efecte chimice după ce au observat că o colonie de broaşte şi-a părăsit lacul cu câteva zile înainte de un cutremur, în anul 2009, în apropierea localităţii L’Aquila, din Italia. Ei afirmă că un astfel de comportament al animalelor ne poate ajuta să prezicem seismele.

Studiul amintit a fost publicat în Jurnalul Internaţional de Cercetare a Mediului şi Sănătate Publică, unde cercetătorii descriu mecanismele prin care presiunea acumulată în scoarţa terestră eliberează particule ce reacţionează cu apele de la suprafaţă.

Astfel, animalele ce-şi duc veacul în interiorul ori în apropierea apelor sunt extrem de sensibile la schimbările chimice petrecute în mediul lor de viaţă, astfel că într-adevăr există posibilitatea ca ele să simtă cu câteva zile înainte „alunecarea” plăcilor tectonice din subteran.

De altfel, broaştele din lacul de la L’Aquila nu sunt primele animale care au manifestat comportamente bizare înaintea vreunui seism. De-a lungul timpului, pe lângă agitația de care dau dovada cele mai multe animale înainte de petrecerea seismelor, au mai fost raportate comportamente asemănătoare, de părăsire a locului de baștină,  înaintea cutremurelor la reptile, peşti sau amfibieni.