4.9

Aflată la 40 de ani lumină distanță de noi, în constelația Pești, exoplaneta Gliese 12 b ar putea fi o lume care poate oferi condiții bune pentru apariția vieții. Este o planetă mică, cu o perioadă orbitală de doar 12,8 zile. Steaua sa este o pitică roșie foarte inactivă și rece. Temperatura la suprafața exoplanetei este estimată la 42 de grade, făcând-o cea mai apropiată planetă stâncoasă temperată de Pământ identificată până în prezent.

Exoplaneta a fost descoperită de două echipe internaționale, una condusă de Centrul pentru Astrofizică de la Universitatea din Southern Queensland, Australia, și cealaltă de Universitatea din Tokyo, Japonia. A fost identificată prin metoda de tranzitului datorită a trei apariții identificate în datele de la telescopul spațial TESS. Mai apoi existența sa a fost validată prin observații ulterioare efectuate cu observatorul spațial CHEOPS și instrumentele de la sol.

Gliese 12 b, a cărei rază este echivalentă cu cea a Pământului, se învârte în jurul unei stele care are 27% din diametrul Soarelui și a cărei temperatură este mult mai scăzută. Cu toate acestea, distanța dintre Gliese 12 și noua planetă este de doar 7% din distanța dintre Pământ și Soare. Atât de mult încât Gliese 12 b primește de 1,6 ori mai multă energie de la stea sa decât Pământul de la Soare și aproximativ 85% din ceea ce experimentează planeta Venus. „Deși nu știm încă dacă are atmosferă, considerăm că este o exo-Venus, cu o dimensiune și o energie similară primită de la stea cu cea a vecinului nostru planetar din sistemul solar”, explică Masayuki Kuzuhara, unul dintre co-autorii studiului publicat în Monthly Notice of the Royal Astronomical Society..

Estimarea dată de cercetători a temperaturii suprafeței se bazează pe cel mai simplu caz: o planetă lipsită de atmosferă. Dar pentru moment, este imposibil de spus dacă planeta se află în această situație. Ar putea avea o atmosferă asemănătoare cu cea a Pământului sau mult mai groasă, cum este cea a lui Venus unde domnește un puternic efect de seră care îi crește temperatura la suprafață la peste 450°C! Informații. Aceste informații sunt, prin urmare, esențiale de cunoscut pentru a evalua adevăratul potențial de locuibilitate al lui Gliese 12 b și, în special, pentru a ști dacă este probabil să adăpostească apă la suprafața sa.

Dacă există sau nu o atmosferă depinde în mare măsură de stabilitatea stelei. Cu toate acestea, piticele roșii pot experimenta episoade violente care pot iradia întregul sistem planetar și pot duce literalmente la expulzarea atmosferelor planetare. Acesta nu pare să fie cazul acestei vedete care pare relativ „calmă”. Pentru a ști dacă Gliese 12 b are sau nu atmosferă, va fi necesar să se efectueze studii mai aprofundate cu telescopul spațial James Webb, a cărui optică este mai potrivită pentru o astfel de detecție.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 10