De multă vreme cercetătorii au căutat să dezlege misterul originii vieții pe Pământ. În această căutare fascinantă, ei explorează diverse scenarii pentru a înțelege modul în care materia nevie s-ar fi putut transforma în materie vie. Printre teoriile cele mai larg acceptate, cea a supei primordiale de substanțe chimice organice ocupă un loc central. Cu toate acestea, noile descoperiri sugerează că ingredientele necesare pentru originea vieții pot fi prezente și în spațiu, livrate planetei noastre prin meteoriți și comete.

Este vorba despre peptide care sunt compuși organici esențiali pentru viață, jucând un rol central în multe procese biologice. O parte din importanța lor constă în capacitatea lor de a acționa ca enzime, molecule care catalizează o gamă largă de reacții chimice în celulele vii. Ca enzime, peptidele facilitează și accelerează reacțiile chimice specifice, fără ca ele însele să fie modificate sau consumate în acest proces. Această capacitate catalitică a peptidelor este fundamentală pentru metabolism, creșterea celulelor, repararea țesuturilor și multe alte procese biologice vitale. Pe lângă rolul lor de enzime, peptidele sunt implicate în reglarea diferitelor procese biologice, cum ar fi semnalizarea celulară, comunicarea intercelulară și apărarea imună.

Acești compuși chimici joacă, de asemenea, un rol important în structura și funcția proteinelor, care sunt esențiale pentru structura celulară, transportul nutrienților, comunicarea celulară și multe alte procese biologice. Ca precursori de proteine, peptidele participă astfel la sinteza lanțurilor polipeptidice care apoi se pliază pentru a forma structuri tridimensionale funcționale.

Acestea fiind spuse, studii recente sugerează că peptidele simple s-ar putea forma pe particulele de praf cosmic, găsite în mediile interstelare. Cu toate acestea, anterior se credea că acest lucru nu era posibil dacă gheața moleculară care acoperă particulele de praf conținea gheață de apă, ceea ce este de obicei cazul. Mai recent, o echipă de cercetători condusă de dr. Serge Krasnokutski, de la Universitatea din Jena, în colaborare cu Universitatea din Poitiers, a descoperit totuși că prezența moleculelor de apă nu constituie un obstacol major în calea formării de peptide pe aceste praf. particule. Concluziile lor au fost prezentate într-un articol publicat în Science Advances.

Pentru a ajunce la ele oamenii de știință au recreat condiții similare cu cele din spațiul cosmic în interiorul unei camere cu vid. Pentru a simula condițiile de mediu existente în așa-numiții nori moleculari, ei au introdus substanțe precum amoniacul, carbonul atomic și monoxidul de carbon. Aceste elemente chimice sunt prezente în acești nori și asigură componentele necesare formării peptidelor simple. Recreând aceste condiții, cercetătorii au putut apoi să studieze modul în care aceste peptide s-ar putea forma în mod natural în spațiu, ceea ce ar putea avea implicații importante pentru înțelegerea noastră a originii vieții pe Pământ și nu numai.

Conform analizelor, materiile prime introduse în experiment au produs mai întâi compuși numiți aminocetene. Aceste aminocetene sunt în esență precursori chimici ai aminoacizilor, care sunt blocurile de construcție ale proteinelor. Apoi, atunci când aceste aminocetene se leagă între ele, ele formează lanțuri numite polipeptide. Polipeptidele sunt molecule mai mari formate din mai mulți aminoacizi aliniați într-o anumită secvență.

Anterior, se credea că aminocetenele individuale se combină pentru a forma direct peptide, care sunt compuși chimici esențiali pentru viață. in orice caz , cercetările recente sugerează că aminocetenele se transformă mai întâi în aminoacizi, care, la rândul lor, se combină pentru a forma polipeptide, apoi peptide, înainte de a da în cele din urmă naștere la proteine funcționale. Acest proces reprezintă o etapă crucială în sinteza moleculelor necesare vieții în medii cosmice simulate în laborator.

Acestea fiind spuse, pentru a depăși acest pas, și așa cum s-a spus mai sus, s-a crezut că prezența apei ar putea împiedica procesul descris mai devreme. Cu toate acestea, știm că majoritatea particulelor de praf interstelar sunt acoperite de gheață moleculară. Prin urmare, ipoteza până acum a fost că, în timp ce peptidele se formează în spațiu, procesul are loc doar într-o măsură limitată. Cu toate acestea, analizele spectrometrice de masă foarte precise posibile acum la Universitatea din Poitiers au arătat că apa conținută în gheața moleculară încetinește în cele din urmă formarea peptidelor doar cu aproximativ 50%. Cu alte cuvinte, se mai pot forma. Având în vedere intervalele de timp pe care au loc procesele astronomice, această încetinire pare, prin urmare, destul de neglijabilă.

Acest experiment sugerează apoi că ingredientele necesare vieții sunt prezente în spațiu, în medii precum norii moleculari. Acest lucru deschide posibilitatea intrigantă ca primele biomolecule, sau cel puțin precursorii lor, să se formeze în altă parte a universului și să se răspândească prin spațiu, poate transportate de meteoriți sau alte obiecte cerești. Deși această idee poate părea speculativă, ea ridică în mod natural întrebări fascinante cu privire la posibilitatea ca viața pe Pământ să aibă origini cosmice. Dacă ar fi așa, s-ar schimba profund înțelegerea noastră despre viață și ubicuitatea ei în Univers.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 8