Un nou membru al familiei dinozaurilor abelisauride, Koleken inakayali, tocmai a intrat pe scena paleontologică și are aspect remarcabil: membre superioare ridicol de scurte, chiar și după standardele dinozaurilor familiei sale. Descoperită în formațiunea La Colonia din Patagonia, această fosilă veche de 70 de milioane de ani oferă o perspectivă fascinantă asupra diversității dinozaurilor de la sfârșitul Cretacicului.

Abelisauridele sunt o familie de dinozauri teropode carnivori care au înflorit în principal în timpul Cretacicului târziu, cu aproximativ 100 până la 66 de milioane de ani în urmă. Acest grup de dinozauri a fost răspândit în mai multe regiuni ale lumii, inclusiv America de Sud, Africa, India și Europa. Membrele sale se disting prin craniile lor masive și dimensiunea relativ mică în comparație cu alți dinozauri carnivori mari din aceeași epocă, cum ar fi carcharodontosauridele și tiranosauridele.

Carnotaurus este unul dintre cele mai emblematice abelisauride. Renumit pentru craniul său mic și adânc, coarnele frontale distinctive și brațele extrem de scurte, acest prădător măsura aproximativ 8 până la 9 metri lungime. Mai recent, paleontologii au identificat rămășițele unui alt reprezentant al acestei mari familii: Koleken inakayali, care a fost prezentat într-un articol publicat în revista Cladistics.

Scheletul parțial al lui Koleken inakayali include mai multe oase ale craniului, vertebre dorsale, un șold complet, elemente de coadă și două membre inferioare aproape complete. Aceste descoperiri au fost făcute ca parte a unui proiect finanțat de National Geographic Society, axat pe sfârșitul erei dinozaurilor din Patagonia. Numele speciei, derivat din limba poporului Tehuelche din Patagonia, onorează unul dintre vechii conducători ai săi, Inakayal. Această specie a trăit în urmă cu aproximativ 70 de milioane de ani și a coexistat cu alți dinozauri noti din regiune, cum ar fi titanozaurul Titanomachya gimenezi.

Formația La Colonia, unde a fost descoperită fosila Koleken inakayali, se dovedește a fi de o importanță crucială pentru înțelegerea ecosistemului dinozaurului de la sfârșitul Cretacicului. Această descoperire evidențiază diversitatea abelisauridelor chiar înainte de dispariția lor. În comparație cu vărul său Carnotaurus, Koleken inakayali are trăsături craniene distincte și o dimensiune mai mică. De asemenea, nu avea coarne frontale și avea brațe și mai scurte. Funcția lor este încă nedeterminată.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 7