Pentru a omagia al 23-lea an pe orbită, echipa telescopului spațial Hubble a dat publicității o imagine spectaculoasă a nebuloasei Cap de cal (Horsehead Nebula), în care ni se dezvăluie detalii, ce în mod normal sunt ascunse de praful care o înconjoară.

În noua imagine, obținută cu ajutorul Telescopului Spațial Hubble, este reprezentată o porțiune de la marginea Nebuloasei din Orion, numită Nebuloasa Cap de Cal. Ea s-a format în urma acumulării de materie interstelară, care este iluminată de către o stea din vecinătate. Norii de gaz care înconjoară nebuloasa s-au disipat deja,  dar partea sa centrală este mai greu de erodat de către fluxurile de radiație interstelară. Astronomii estimează că vor mai trece circa cinci milioane de ani până la dezintegrarea acestei nebuloase.

Nebuloasa Cap de Cal apare în numeroase imagini, obținute de telescoape terestre sau spațiale, în care se poate vedea un imens nor întunecat având drept fundal a aglomerare strălucitoare de gaz interstelar. În noua imagine, aceeași nebuloasă este fotografiată în infraroșu, zonă a spectrului electromagnetic invizibilă pentru ochiul uman. Având o lungime de undă mai mare, radiațiile infraroșii pot traversa norul de praf care obturează zonele interioare ale nebuloasei. Rezultatul îl puteți admira și dumneavoastră. În fața ochilor ne apare o structură fantastică și delicată, despre care, sunt convins, veți spune că este minunată.

Nebuloasa Cap de Cal în infraroșul apropiat.

Comparație între imaginea în lumină vizibilă (dreapta) și în infraroșul apropiat (stânga) a Nebuloasei Cap de Cal.

Puteți urmări și un scurt videoclip realizat de către ESA, în care puteți vedea Nebuloasa Cap de Cal în diferite lungimi de undă, de la vizibil la infraroșu. Acestora se adaugă imagini din infraroșul îndepărtat, obținute cu ajutorul Telescopului Spațial Hershel al ESA.

Dacă vă place această imagine, o puteți descărca la o rezoluție mare de aici.

Sursa: ESA/NASA Space Telescope