Cu ajutorul telescopului spațial Kepler au fost descoperite două planete aflate în zona locuibilă, care orbitează în jurului stelei Kepler 62, aflată la o distanță de 1200 de ani lumină distanță de noi.

Anunțul a fost făcut în cadrul unei conferință de presă organizată la Centrul de Cercetări Ames al NASA. Cu această ocazie s-a anunțat descoperirea a două sisteme planetare, unul în jurul stelei Kepler 62 (aici au fost identificate cinci planete: 62b, 62c, 62d, 62e, 62f) iar celălalt în jurul stelei Kepler 69 (69b și 69c).

Comparație între zonele locuibile ale stelei Kepler 62 și a Soarelui.

Două dintre noile planete descoperite se rotesc în jurul unei stele mai mici și mai reci decât Soarele nostru și se află în zona locuibilă, ceea ce înseamnă că pe suprafața lor apa poate rămâne în stare lichidă. Cele două planete sunt Kepler-62f, care este cu numai 40% mai mare decât Terra (fiind și cea mai mică exoplanetă aflată în zona locuibilă descoperită până în prezent), și Kepler-62e, care este cu 60% mai mare decât planeta noastră. Deocamdată nu este cunoscută masa și, implicit, densitatea acestor două planete, dar există indicii că sunt planete alcătuite din roci, similare cu Terra.

O animație a sistemul planetar al stelei Kepler 62

O a treia planetă, Kepler-69c, este cu 70% mai mare decât Terra și se rotește în jurul unei stele similare Soarelui nostru. Și ea s-ar putea afla în zona locuibilă, dar având în vedere că perioada orbitală a ei este de 242 de zile, condițiile existente la suprafața sa ar apropia-o mai degrabă de planeta Venus.

Lisa Kaltenegger, cercetătoare la Institutul Max Planck pentru Astronomie și la Centrul Harvard Smithsonian pentru Astrofizică își exprima astfel entuziasmul provocat de noua descoperire: ”Aceste planete nu seamănă cu nici una dintre planetele Sistemului Solar. Ele sunt acoperite cu oceane nemărginite. Ar putea exista viață acolo, dar ar putea exista și o civilizație tehnologică? Viața în aceste lumi ar trebui să fie una subacvatică și ar fi extrem de dificil accesul la metale, electricitate sau metalurgie. Fără îndoială, aceste lumi sunt foarte frumoase, planete albastre rotindu-se în jurul unei stele portocalii, și este posibil ca inventivitatea [ființelor care trăiesc acolo] ar putea impinge tehnologia către stadia surprinzătoare pentru noi”.

Fiind mai apropiată de astrul central, Kepler-62e, conform modelărilor computerizate, ar trebui să fie o planetă mai noroasă decât Terra, în timp ce pe Kepler-62f, ar fi nevoie de un puternic efect de seră pentru a încălzi suficient de mult suprafața, astfel încât oceanul să nu înghețe.

Dimitar Sassalov, cercetător la Centrul Harvard Smithsonian pentru Astrofizică explica: ”Kepler-62e este probabil o planetă foarte noroasă și extrem de umedă. Kepler-62f este mai rece, dar are un potențial pentru adăpostirea vieții. Vestea bună este că cele două planete ar trebui să aibă culori diferite, ceea ce va face mai ușoară căutarea semnăturilor pentru viață, în viitor.”

Noile planete descoperite ridică numărul exoplanetelor la 861. Dintre acestea, nouă sunt planete potențial locuibile, cărora li se adaugă alte 18 planete-candidat potențial locuibile și 25 exoluni care ar putea adăposti viața.

Dimensiunile relative, raportate la mărimea Pământului, ale celor nouă exoplanete aflate în zona locuibilă, care au fost identificate până în prezent.

Surse: Max Planck Institute for Astronomy, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, NASA, Planetary Habitability Laboratory