Ploaia de metori cunoscută sub numele de „Geminide” va lumina cerul nocturn în această săptămână, mai ales în nopțile de 13 și 14 decembrie, fenomenul putând fi observat din aproximativ orice  punct al planetei, potrivit astronomului Bill Cook.

„Geminidele sunt preferatele mele, deoarece sfidează orice explicație”, susține omul de știință. În mod normal, cometele sunt cele care generează majoritatea ploilor de meteori, dar Geminidele sunt diferite: ploaia provocată de acestea nu are ca sursă vreo cometă, ci un ciudat obiect solid denumit 3200 Phaethon.

„Dintre toate fluxurile de resturi spațiale traversate anual de Pământ, Geminidele îl reprezintă cu siguranță pe cel mai consistent”, este de părere Cook. Se crede că obiectul 3200 Phaethon este un fragment desprins dn asteroidul Pallas cu diametrul de 544 km, care orbitează Sistemul Solar în centura de asteorizi principală.

Atunci când a fost descoperit de satelitul IRAS al NASA în 1983, obiectul a fost inițial clasificat ca asteroid, neîndeplinind specificațiile unei comete, deoarece nu avea coadă, era colorat asemenea unui asteroid, iar orbita sa se intersecta cu cea de centurii de asteroizi principale.

„Dacă 3200 Phaethon s-a rupt din Pallas, așa cum cred unii cercetători, atunci Geminidele ar putea fi resturi rezultate în urma acelei fracturări, dar această variantă nu este în acord cu alte lucruri pe care le știm despre astfel de fenomene”, mai susține Cook.

Potrivit paginii online a observatorului astronomic Vasile Urseanu, „Geminidele se pot vedea oricând între 4-17 decembrie, dar cei mai mulţi meteori se vor vedea în noaptea de maxim. În acest an maximul se va produce în noaptea de 13 spre 14 decembrie (14 dec, ora 1:30 TLR), perfect pentru a fi observat din România”.

Ploaia de meteori Geminide ar putea produce până la 120 „stele căzătoare” pe oră, vizibile numai din afara orașelor mari.

Foto