Atunci când a fost descoperită în depozitul de fosile preistorice din Crato, Brazilia, bizara insectă de acum 120 de milioane nu a putut fi încadrată în niciun ordin animal cunoscut. Astfel, cercetătorii au fost nevoiți să creeze unul nou, numit Coxoplectoptera, în care neobișnuita creatură să poată fi catalogată.

Cu un abdomen segmentat, asemănător cu al unei libelule, cu aripile unei efemeride și cu membrele unei călugărițe, insecta strânge la un loc un mix de caracteristici nemaîntâlnit la niciun alt animal. După scoaterea la lumină a două fosile ale unor Coxoplectoptere adulte și circa 30 de larve, biologii care au făcut descoperirea, printre care Gunter Bechly de la Muzeul Științelor Naturale din Stuttgart, Germania, au fost convinși că noul ordin creat a fost unul de succes în Cretacic și că, posibil, a conținut multe specii asemănătoare celei din Brazilia.

După forma corpului  larvelor, larve a căror mărime o depășește pe cea a unui crevete din ziua de astăzi, biologii speculează că ele trăiau parțial îngropate în mâl, vânând insecte de mici dimensiuni care se aventurau în preajma lor. Și chiar dacă Coxoplectoptera împărtășește caracteristici ale multor insecte moderne, cea mai apropiată rudă a sa este efemerida, o insectă care trăiește extrem de puțin în stadiul de adult, de la câteva ore la maxim trei zile, cu unicul scop de a se împerechea. Este cert însă că ordinul a dispărut înainte de marea extincție a dinozaurilor de acum 65 de milioane de ani, cele mai noi fosile datând din prima parte a Cretacicului.