Un medicament experimental derivat dintr-o buruiană otrăvitoare poate circula inofensiv prin fluxul sanguin uman, până când detectează celule canceroase și le neutralizează.

Potrivit cercetătorilor Centrului Oncologic Johns Hopkins Kimmel, din Danemarca, un tratament de trei zile cu medicamentul G202 a redus dimensiunile tumorilor de prostată umane crescute la șoareci cu circa 50% în 30 de zile.

Remediul s-a dovedit mult mai eficient decât docetaxel, un medicament folosit actualmente în chemoterapie pentru vindecarea cancerului de prostată. De asemenea, medicamentul a prezentat rezultate foarte promițătoare și în cazul tratării unor modele animale de cancere omenești, precum cel mamar, cancerul la rinichi și cancerul la vezică.

G202 este derivat din Thapsia garganica, o plantă care crește în regiunea mediteraneană și care produce o substanță numită „thapsigargină”, recunoscută încă din Antichitate pentru efectele toxice asupra animalelor.

Pentru a transforma această plantă otrăvitoare într-un leac, oamenii de știință danezi, coordonați de prof. de oncologie Samuel Denmade, au creat o versiune a substanței care, pentru activare, presupune modificare celulară.

Altfel spus, dezasmablând thapsigargina și modificând-o chimic, cercetătprii au creat ceea ce savanții danezi compară cu o grenadă neamorsată (ce are cuiul nescos). Astfel, medicamentul poate fi injectat și circula prin fluxul sanguin fără a afecta vasele de sânge și țesuturile sănătoase.

Dar, atunci când G202 descoperă tumori canceroase, o proteină eliberată de acestea are ca efect „amorsarea” medicamentului. Acest lucru declanșează agenți neutralizatori de celule din medicament direct în tumori și în vasele de sânge care le alimentează, precum și asupra altor celule din vecinătate.

Deoarece G202 atacă și așa-numita pompă SERCA, de a carei activitate depinde supraviețuirea tuturor celulelor, cercetătorii susțin că va fi dificil pentru celulele tumorale să devină rezistente la medicament. Testele pe subiecți umani suferinzi de cancer au început deja și se planifică testări ulterioare.