Am putea să asistăm la o revoluție în domeniul microscopiei, cel puțin așa cred cercetătorii de UCLA.

Cei mai mulți dintre noi, atunci când spunem ”microscop”, ne imaginăm un instrument cu lentile. Desigur, există și alte tipuri de microscoape, cum este cel electronic sau cel cu forță atomică (Atomic Force Microscope – AFM) dar ele sunt mai puțin uzuale pentru omul obișnuit. Atunci când dorim să observăm eșantioane biologice, pentru a le urmări diversele procese metabolice, microscoapele optice sunt de neînlocuit. Dar ele au nevoie de unele îmbunătățiri. Una dintre soluții ar putea să fie cea obținută de către cercetătorii de la UCLA (University of California Los Angeles). Ei au realizat ceea ce tehnic se numește microscop tomografic fără lentile.

Tomografic, adică imaginea este obținută pe felii (secțiuni) ale eșantionului. Iar fără lentile însemnă chiar asta: acest microscop nu are lentile. Datele despre prototipul microscopului tomografic fără lentile au fost publicate în Proceedings of the National Academy of Sciences, din 19 aprilie. Modul său de funcționare, în varianta simplificată, este următorul. Se ia un cip din siliciu cu un volum de 15 milimetri cubi pe care se plasează un CCD supersensibil (este o variantă mai perfecționată a CCD-ului din camerele digitale). Eșantionul, care trebuie să fie foarte subțire, este plasat la patru milimetri de acest CCD. Acum trebuie să precizăm că este exploatat faptul că structurile organice, cum ar fi celulele sau bacteriile, au calitatea de a fi semitransparente. Urmează apoi scanarea eșantionului cu un fascicul luminos intens, care îl luminează sub diferite unghiuri. În tot acest timp imaginile sunt colectate în tim real de către CCD și transmise unui sistem de calcul. Cu ajutorul datelor obținute pe această cale se poate mai apoi, cu ajutorul unui software specializat, să se realizeze o imagine 3D completă a probei analizate. Și, este bine de remarcat, observația se face sub lumină vizibilă, care nu este dăunătoare pentru structurile vii supuse analizei.

Un asemenea microscop va avea cu siguranță multiple aplicații, în special în domeniul medical. Cuplat cu alte dispozitive miniaturizate (cum ar fi ceea ce se numește Lab on a Chip – laborator pe un cip) ar putea fi create sisteme cu ajutorul cărora să se poată realiza rapid și ieftin o serie de analize medicale.

Sursa: UCLA Newsroom