4.8

Lumea bacteriilor reprezintă, în bună parte, o necunoscută pentru oamenii de știință. De exemplu, o bacterie banală, Escherichia coli, care este găzduită în tractul digestiv al oamenilor și al tuturor animalelor cu sânge cald. De cele mai multe ori, este complet inofensivă. Totuși, ea este și cauza mai multor boli foarte severe, precum infecții intestinale, urinare, cutanate, pulmonare și, la nou-născuți, meningita. În cele mai grave cazuri, bacteriile pot ataca toate organele, de la creier până la ficat. Prin urmare, ar putea exista E.coli „bună” și E.coli „rea”. Dar ce diferențiază cele două tipuri?

Cercetătorii Mark Schembri și Nhu Nguyen de la Universitatea din Queensland (Australia), împreună cu echipa lor, au identificat unul dintre procesele care ar transforma bacteriile inofensive într-unele patogene. Rezultatele au fost prezentate într-un articol publicat în revista Nature Communications.

Analizând o serie de genomuri dintr-o tulpină foarte patogenă de E.coli, cercetătorii au identificat o mutație care împiedică bacteriile să producă celuloză. Această moleculă organică despre care se știe că este prezentă peretele celular al multor plante este sintetizată și de bacterii. Datorită celulozei, bacteriile pot produce fibre foarte adezive și protectoare, permițându-le să aglomereze în comunități multicelulare simbiotice numite biofilme.

Cercetătorii australieni au demonstrat că bacteriile patogene E. coli au o mutație care împiedică, sau cel puțin reduce, sinteza de celuloză. Acest lucru duce la creșterea inflamației gazdei și la distrugerea barierei intestinale. Mai virulentă, E.coli devine apoi capabilă să se răspândească pe scară largă și să invadeze alte organe ale individului și, dincolo de aceasta, să infecteze alte organisme. În plus, fenomenul nu ar viza doar această bacterie. Analizele genomice au arătat că absența producției de celuloză a fost găsită și la mai multe tulpini de Shigella și Salmonella, care sunt asociate cu boli epidemice severe.

În timp ce rezistența la antibiotice a devenit o problemă majoră de sănătate publică și în fiecare an, peste cinci milioane de decese sunt cauzate de bacterii care nu răspund la niciun tratament, inclusiv 800.000 de oameni infectați E.coli, devine urgent, avertizează cercetătorii, să se găsească soluții pentru a le reduce contagiunea.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 6