4.7

Paleontologii au făcut recent o descoperire remarcabilă în regiunea Paysandú din Uruguay: un nou gen și specie de dinozaur numit Udelartitan celeste. Aceste reptile, care făceau parte din grupul titanozaurilor, au trăit în urmă cu mai bine de 85 de milioane de ani, la sfârșitul Cretacicului. Descoperirea a fost prezentată într-un articol publicat în Cretaceous Research.

Titanozaurii, un grup de dinozauri sauropode, au fost printre cele mai mari animale terestre care au existat vreodată. Aceste ierbivore masive au trăit și în timpul Mezozoicului, în principal în Cretacic. Cu gâtul și cozile lor lungi, erau bine adaptați la viața de pe uscat și se remarcau prin gigantismul lor. Superfamilia titanozaurilor, numită Saltasauroidea, include diverse genuri și specii de dinozauri sauropode. Au fost printre erbivorele dominante din Cretacicul târziu și prezența lor a fost deosebit de abundentă pe supercontinentul Gondwana.

Măsurând între cincisprezece și șaisprezece metri lungime, Udelartitan celeste a fost membru al acestei familii de dinozauri. Descoperirea sa se bazează pe material fosilizat, incluzând șaizeci de vertebre caudale (toate puternic proceloase, cu excepția primei biconvexe), un coracoid parțial, fragmente osoase lungi (părțile proximale și distale ale tibiei și partea proximală a fibulei), două talus și șase metatarsieni, precum și fragmente de coajă de ou asociate. Aceste rămășițe au fost identificate în 2006 în sedimentele formațiunii Guichón, din Uruguay.

Descoperirea lui Udelartitan celeste reprezintă un eveniment semnificativ pentru paleontologie, deoarece adaugă o nouă dimensiune înțelegerii noastre despre titanozauri și diversitatea lor. Deși titanozaurii sunt cunoscuți în Uruguay încă de la începutul secolului al XX-lea, această nouă specie se distinge într-adevăr prin câteva caracteristici unice. Acestea includ diferențe în forma și dimensiunea vertebrelor, structura membrelor sau alte aspecte ale anatomiei sale osoase. Identificarea și descrierea acestor caracteristici le permite paleontologilor să înțeleagă mai bine variațiile intraspecifice din cadrul grupului de titanozauri și să recunoască specimene unice. În plus, Udelartitan celeste oferă o perspectivă valoroasă asupra mediului preistoric al Uruguayului în timpul Cretacicului târziu. Existența sa mărturisește într-adevăr diversitatea dinozaurilor care trăiau în această regiune la acea vreme, precum și interacțiunile complexe dintre aceste animale și mediul lor. Studiile viitoare asupra Udelartitan celeste vor permite însă oamenilor de știință să reconstruiască mai precis ecosistemul acestui dinozaur antic.

Medie 4.7 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 3