4.5

NASA și-a îndreptat recent atenția asupra unei stânci ciudate de pe Marte. Numit „Vârful Bunsen”, numele său se referă la vârful din Parcul Național Yellowstone din Wyoming. Această stâncă a atras atenția oamenilor de știință în fotografiile făcute de roverul Perseverance datorită caracteristicilor sale distinctive.

Scopul principal al roverului Perseverance este să caute semne ale vieții microbiene din trecutul planetei Marte. Pentru a face acest lucru, roverul explorează craterul Jezero, unde în vechime a existat un lac, care ar fi putut găzdui condiții favorabile vieții cu miliarde de ani în urmă. Pentru a funcționa, Perseverance este echipat cu o gamă largă de instrumente științifice avansate, inclusiv camere de înaltă rezoluție, spectrometre, un braț robotic și un sistem de foraj care îi permit să colecteze probe de rocă și sol pentru analiză.

Stânca Bunsen Peak

Recent, cercetătorii NASA și-au concentrat atenția asupra unei stânci care se distinge prin înălțimea ei față de terenul înconjurător și textura sa unică a suprafeței de pe partea stângă. Prezența unei fețe aproape verticale în fața roverului a trezit, de asemenea, un interes deosebit în rândul oamenilor de știință. Într-adevăr, oferă posibilitatea de a observa orice stratificare chimică sau fizică care ar putea exista în rocă. În plus, această verticalitate permite ca roca să fie în general mai puțin acoperită de praf, ceea ce facilitează analizele științifice.

Pe 11 martie, roverul Perseverance a luat o mostră din această rocă pentru analiză, dezvăluind că era compusă în principal din boabe de carbonat ținute împreună de silice aproape pură. Această descoperire este de mare importanță, deoarece ar putea oferi indicii valoroase despre istoria geologică și prezența trecută a apei pe Marte.

Ken Farley, cercetător în cadrul proiectului Perseverance, subliniază importanța acestei pietre ca țintă prioritară pentru misiune. El observă că majoritatea mineralelor prezente în eșantion s-au format în apă, ceea ce sugerează că această rocă s-ar fi putut forma într-un mediu antic de lac. Cu toate acestea, pe Pământ, mineralele depuse în apă sunt adesea asociate cu conservarea materiei organice antice și a biosemnăturilor, făcând din această rocă un candidat ideal pentru căutarea urmelor vieții microbiene antice pe Marte.

Perseverance își va continua apoi explorările de-a lungul craterului Jezero și se va îndrepta către o zonă numită „Bright Angel”, unde se crede că se găsesc roci mult mai vechi. Dacă totul decurge conform planului, probele colectate vor fi în cele din urmă aduse înapoi pe Pământ printr-o misiune de colectare a probelor planificată pentru începutul anilor 2030.

Medie 4.5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 8