Spre finele acestui an, primele ovule crescute în laborator din celule stem umane ar putea fi fertilizate cu spermatozoizi. Cercetători de la Universitatea Edinburgh, din Marea Britanie, lucrează cu o echipă de la Școala Medicală Harvard, din Boston, pentru a produce în premieră ovule umane mature din celule stem izolate din țesutul ovarian uman.

Noua metodă s-ar putea dovedi revoluționară în cadrul tratamentelor de fertilitate pentru femei, fiind un pas înainte către reproducerea umană fără interacțiune. Iar în acest caz, nici măcar nu ar fi necesar ca mama să își doneze ovulele.

Realizarea constă însă și în faptul că tehnica ar putea introduce celulele stem într-un ciclu infinit, de ovule transformate în embrioni care pot furniza celule stem, iar și iar, într-o repetare continuă a reproducerii.

În cadrul experimentelor, după implantarea spermatozoizilor, cercetătorii vor urmări dacă blastociștii devin embrioni, determinându-le viabilitatea. Apoi, acești embrioni fie vor fi înghețați, fie vor fi lăsați să piară. Testele vor valida dacă ovulele umane derivate din celule stem, denumite oocite, sunt valabile și dacă vor putea fi folosite, într-o zi, pentru eradicarea infertilității și nu numai.

Foto: Ovul uman fertilizat via Wellcome Images