4.5

Într-un studiu recent, oamenii de știință americani au prezentat o idee uluitoare: generarea unui fel de scut solar bazat pe praful lunar. Obiectivul? Reducerea cantității de radiații solare primite de atmosfera terestră pentru a reduce astfel efectele încălzirii globale. Pentru cercetători, aceasta este o soluție care, deși temporară, ar fi mai simplă și mai puțin costisitoare decât alte inițiative studiate pentru răcirea Pământului.

Să reamintim mai întâi că pentru perioada 1850-2019, creșterea temperaturilor globale este de +1,1°C. Cu toate acestea, trebuie să știți că încălzirea globală a progresat semnificativ de la începutul anilor 1980, cu o creștere continuă în media pe zece ani. În ultimii ani, dorința de a opri încălzirea globală a dat naștere la diverse inițiative, a căror natură este uneori foarte surprinzătoare. În 2023, un astronom cu sediul în Hawaii a propus, de exemplu, instalarea unei umbrele solare uriașe între Pământ și Soare pentru a ne pune planeta la umbră. Tot în 2023, oamenii de știință de la Departamentul de Fizică și Astronomie de la Universitatea din Utah (Statele Unite) au detaliat un proces foarte diferit într-un studiu publicat în revista Plos Climate. Ideea aici este de a crea un scut de protecție bazat pe praful lunar. Pentru cei responsabili de proiect, această soluție ar fi mai puțin costisitoare și mai puțin dificil de implementat decât alte proiecte de inginerie, al căror obiectiv este modificarea climei prin redirecționarea unei părți a luminii Soarelui înainte ca aceasta să „atingă Pământul”.

În teorie, soluția fizicienilor nu este atât de complexă. Ei au explicat că au evaluat influența gravitației și impactul vântului solar pentru a defini cantitatea de praf capabilă să filtreze 2% din lumina provenită de la Soare. Astfel, un nor de praf de zece miliarde de kilograme suflat de pe Lună ar fi suficient pentru a scădea suficient temperatura de la suprafața globului terestru și, astfel, a limita efectele încălzirii globale. Potrivit autorilor studiului, soluția lor ar fi mai viabilă decât alte idei precum injectarea de sulf în atmosferă. Pe de altă parte, celebrul nor de praf solar (particule de mărimea unui micron) s-ar disipa în mod natural în doar câteva zile. Astfel, atmosfera Pământului ar trebui să revină rapid la starea inițială. Prin urmare, operațiunea trebuie repetată ulterior dacă este necesar.

În realitate, aceasta ar fi în cele din urmă o soluție de urgență și nu una pe termen lung. Într-adevăr, cercetătorii cred că acest proces ar putea fi implementat în timpul caniculelor verii, cu alte cuvinte doar dacă este necesar. Astfel, nu se pune absolut nicio problemă de „aer condiționat” planeta noastră, ci pur și simplu de a genera un ecran de praf lunar pentru a pune Pământul într-o umbră efemeră.

Medie 4.5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 10