Acasă SPAȚIU

SPAȚIU

Spațiu, cosmos, univers – sunt noțiuni care reprezintă subiecte controversate pentru învățații tuturor timpurilor, mergând de la misticism până la definiții complexe. Spațiul cosmic este un teritoriu infinit pentru om, dar pe care omul năzuiește să-l exploreze, chiar dacă evoluțiile în materie de tehnologie necesară sunt extrem de mici.

De-a lungul timpului au fost inventate mai multe științe și metode de analiză a spațiului cosmic: de la observațiile făcute de pe Pământ (astronomia) până la cele din spațiul cosmic adiacent planetei noastre sau chiar explorarea unor corpuri cerești, fie de către oameni (cum este exemplul Lunii), fie utilizând sateliți, sonde și roboți.

Spațiul cosmic este considerat ca întinderea nemărginită situată dincolo de atmosfera Pământului, având o consistență și reguli de alcătuire și funcționare total diferite de legile fizicii de pe Pământ. Pentru ca omul să poată călători în spațiu, este necesar să cunoască mult mai multe lucruri despre acesta. Așa încât, la ora actuală, științele care se ocupă de analizarea și monitorizarea spațiului cosmic sunt cele mai complexe din instoria umanității. Cu cât înțelegem mai mult despre cum funcționează spațiul extra-terestru, cu atât avem șansa să înțelegem mai multe despre planeta noastră și despre viața pe Terra.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
SPAȚIU

Soarele: trei ani în trei minute (video)

Acum trei ani, Solar Dynamics Observatory (SDO) transmitea primele imagini ale Soarelui. NASA ne oferă posibilitatea să vedem un videoclip, care este compus din câte două imagini pe zi, în care putem vedea trei ani ai Soarelui în numai trei minute.

Juice, Athena sau NGO? ESA alege misiunea spaţială de un miliard...

Zilele viitoare comitetul ESA SSAC (Comitetul de Consiliere în Ştiinţe Spaţiale) va decide care misiune spaţială programată pentru începutul deceniului următor va primi finanţarea de un miliard de euro.

Pământul este înconjurat de o „centură de antimaterie”

Astrofizicienii au descoperit, cu ajutorul navei spațiale PAMELA, că în magnetosfera Pământului se manifestă un flux de antiprotoni, rezultați în urma interacțiunilor nucleare dintre radiațiile cosmice (particule încărcate energetic, precum protoni, electroni și nuclee de heliu) și atmosfera terestră, antiprotoni care se acumulează în câmpul geomagnetic la altitudini de câteva sute de kilometri.

Eclipsa totală de Soare din Indonezia surprinsă de astrofotograful S&T Cătălin...

eclipsa-soare-indonezia-2016-catalin-beldea---stiinta-tehnica-0
Astronomul amator Cătălin Beldea, astro-editor S&T și cel mai mare vânător de eclipse român, a reușit fotografierea eclipsei totale de Soare din 2016 în condiții optime,...

A fost descoperit un Super-Pământ potenţial locuibil

O echipă internaţională de cercetători a descoperit o nouă planetă din clasa Super-Pământuri, potenţial locuibilă, membră a unui sistem cu trei stele aflat la o distanţă de 22 de ani lumină de Terra.

Capsula Dragon a decolat, dar au fost probleme

Vineri a început o nouă misiune a capsulei cargou Dragon. Ea trebuie să transporte provizii către ISS, dar au apărut probleme cu motoarele de corecție. Din fericire, acum lucrurile au intrat în normal. Cuplarea va avea loc astăzi.

Terra poate împrăștia viața în toată Calea Lactee

Cei mai mulți dintre noi sunt obișnuiți, probabil, cu ipoteza panspermiei – teorie care susține că originea vieții se regăsește pe meteoriții sau cometele care transportă organisme primitive prin spațiul cosmic. Care este însă locul din care ajung să călătorească microorganismele prin Univers, către planete propice vieții?

Hiperactivitatea Soareului a curățat gunoiul spațial dimprejurul Pământului

Se pare că activitatea sporită a Soarelui din ultimii ani a îndepărtat o parte din resturile sateliților care pluteau în derivă captive pe orbita joasă a Pământului, făcând această regiune mai sigură, temporar, pentru alți sateliți și pentru astronauți.

Asteroidul din această seară, live!

Pe NASA Tv puteți urmări în direct trecerea asteroidului 2012 DA14.

Ultimul tranzit al lui Venus din timpul vieților noastre

În zilele de 5 și 6 iunie, în funcție de zona geografică în care ne aflăm, vom putea asista la un eveniment astronomic foarte important și foarte rar, care nu se va mai repeta până în decembrie 2117; este vorba despre tranzitul lui Venus, fenomen în cadrul căruia astrul cel mai luminos de pe cerul nopții va trece preț de câteva ore printre Pământ și Soare, fiind vizibil ca un punct negru pe suprafața discului solar.

Cele mai noi subiecte