JWST-7329: o galaxie masivă rară care s-a format foarte devreme în Univers.

Telescopul spațial James Webb (JWST) a descoperit o galaxie în universul timpuriu care este atât de masivă, încât nu ar trebui să existe, reprezentând o „provocare semnificativă” pentru modelul standard al cosmologiei, potrivit autorilor studiului.

Galaxia, numită ZF-UDS-7329, conține mai multe stele decât Calea lactee, în ciuda faptului că s-a format la doar 800 de milioane de ani în durata de viață de 13,8 miliarde de ani a universului. Asta înseamnă că s-au născut cumva fără materia întunecată, spre deosebire de ceea ce sugerează modelul standard de formare a galaxiilor.

Cum s-ar fi putut întâmpla acest lucru nu este clar, dar la fel ca descoperirile anterioare ale JWST alte galaxii inexplicabil de masive din universul timpuriu, amenință să ne schimbe înțelegerea despre modul în care s-a format prima materie din univers. Cercetătorii și-au publicat concluziile pe 14 februarie în revista Nature.

„A avea aceste galaxii extrem de masive atât de timpuriu în univers reprezintă provocări semnificative pentru modelul nostru standard de cosmologie”, a declarat coautorul studiului, Claudia Lagos. Acest lucru se datorează faptului că structurile masive ale materiei întunecate, despre care se crede că sunt componente necesare pentru formarea galaxiilor timpurii, nu au avut încă timp să se formeze atât de timpuriu în univers, a adăugat Lagos.

Astronomii nu sunt siguri când primele grupuri de stele au început să se aglomereze în galaxiile pe care le vedem astăzi, dar cosmologii au estimat anterior că procesul a început lent, în primele câteva sute de milioane de ani după Big bang.

Teoriile actuale sugerează că halourile de materie întunecată (o substanță misterioasă și invizibilă despre care se crede că reprezintă 25% din universul actual) s-au combinat cu gaze pentru a forma primele ”semințe” ale galaxiilor. După 1 miliard până la 2 miliarde de ani de viață a universului, protogalaxiile timpurii au ajuns la adolescență, formându-se în galaxii pitice care au început să se devoreze una pe cealaltă și să devină altele ca ale noastre.

Dar noua descoperire contrazice acest punct de vedere: nu numai că galaxia s-a format fără să se fi acumulat suficientă materie întunecată. În plus, nu la mult timp după o explozie bruscă de formare a stelelor, galaxia a devenit brusc inactivă, ceea ce înseamnă că formarea sa stelară a încetat.

„Acest lucru împinge limitele înțelegerii noastre actuale cu privire la modul în care se formează și evoluează galaxiile”, a declarat coautorul studiului, Themiya Nanayakkara, un astronom de la Universitatea de Tehnologie Swinburne din Australia. „Întrebarea cheie acum este cum se formează atât de repede foarte devreme în univers și ce mecanisme misterioase le conduc la oprirea formării stelelor brusc atunci când restul universului face acest lucru.”

Următorii pași ai cercetătorilor vor fi să caute mai multe galaxii ca aceasta. Dacă găsesc vreuna, ar putea contrazice serios ideile anterioare despre modul în care s-au format galaxiile, au spus ei.

Sursa informației: livescience.com