Oamenii de știință ai laboratorului Fermi National Accelerator, din Batavia, Illinois, încă sortează detaliile descoperirii de anul trecut a particulei Higgs și par să ajungă la unele rezultate care nu aduc vești prea bune pentru viitorul Universului, potrivit fizicianului Joseph Lykken, implicat în operațiune.

Dacă se confirmă, descoperirea particulei Dumnezeu, cea despre care se crede că ar da masă materiei, ar ajuta la clarificarea modului în care Universul a apărut în existență cu circa 13,7 miliarde de ani în urmă și, poate, chiar a modului și momentului când va dispărea.

„Calculele pe care le facem sugerează că peste zeci de miliarde de ani de acum va avea loc o catastrofă cosmică. O mică bulă pe care o putem privi ca pe un <univers alternativ> va apărea undeva, se va mări și ne va distruge”, a mai adăugat Lykken, susținând că evenimentul se va derula cu viteza luminii.

Fizicienii discută problema stabilității durabile a Universului dinaintea descoperirii bosonului Higgs, dar au intensificat calculele odată ce energia particulei a început să fie aproximată în jurul valorii de 126 miliarde electronvolți (GeV) – un număr critic, se pare, pentru descifrarea destinului Universului.

Calculul cu pricina necesită cunoașterea precisă a energiei și masei bosonului precum și a altor particule subatomice relevante. „Dacă schimbi unul dintre acești parametri pentru Modelul Standard al fizicii particulelor cu doar un pic, obții un final diferit al Universului”, susține Lyyken.

Totuși, motivele de îngijorare pentru pământeni nu sunt foarte mari, deoarece, probabil, Terra va fi dispărut oricum cu mult  înainte ca particulele elementare să declanșeze un asalt apocaliptic asupra Universului, având în vedere că fizicienii se așteaptă ca Soarele să se stingă în circa 4,5 miliarde de ani, mărindu-se înainte suficient încât să cuprindă și Pământul.

Foto1, Foto2