Potrivit controversatului genetician american dr. Craig Venter, lumea ar putea asista, în curând, la manifestarea primelor exemplare de viață sintentică – organisme artificiale construite în laborator, ce vor avea trăsături originale și nu vor fi doar niște copii ale celulelor existente.

Venter și colegii din laboratorul său californian lucrează de ani de zile la asamblarea unor organisme vii unice, așa cum nu se știe că ar mai exista undeva pe planetă. De acum doi ani, când geneticienii au anunțat plămădirea unui organism viu original, lucrurile au progresat simțitor: echipa a proiectat deja trei organisme diferite, folosind doar „cărămizile” ADN esențiale pentru susținerea vieții, ca trăsătură comună cu a altor organisme existente.

Odată concepute, aceste organisme pot fi asamblate cu ajutorul mașinăriilor de secvențializare ADN, pachetele lor genetice fiind astfel transformate în celule. Avansul este încetinit, totuși, de faptul că geneticienii nu cunosc încă precis funcțiile multor gene observate la organismele vii.

Dr. Craig Venter își justifică activitatea făcând referire la creșterea populației globale – cu două miliarde în următorii 10 ani, se estimează – sugerând că avansul tehnologic în materie de genetică și nu numai ar putea spori producția de hrană de zece până la de o sută de ori – un avans necesar.