4.9

Două tipuri de substanțe chimice, găsite în obiectele de zi cu zi, au un efect dăunător asupra anumitor celule ale creierului. Ele sunt distribuite pe scară largă și sunt utilizate într-o gamă mare de produse, de la mobilier până la produsele pentru păr și pot fi legate de apariția unor boli neurologice, cum ar fi scleroza multiplă sau tulburările din spectrul autismului.

Aceasta este concluzia unei echipe de cercetători americani care a demonstrat că anumite substanțe chimice au un efect direct asupra oligodendrocitelor, celulele creierului responsabile de producerea învelișului protector care înconjoară neuronii. Degradarea oligodendrocitelor este cauza sclerozei multiple și a altor boli neurologice. Concluzia este prezentată într-un articol publicat în Nature Neuroscience. „Tulburările neurologice afectează milioane de oameni din întreaga lume, dar doar o mică parte poate fi atribuită geneticii, ceea ce indică faptul că factorii de mediu joacă un rol important în debutul acestor boli neurologice”, explică autorii studiului.

Prin studierea a 1.800 de substanțe chimice la care oamenii pot fi expuși, cercetătorii au identificat două clase periculoase pentru oligodendrocite: substanțele ignifuge organofosforate și amoniul cuaternar. “La anumite produse, cum ar fi materialele de construcții, mobilierul, electronicele se adaugă substanțe ignifuge organofosfatice pentru a reduce riscul de incendiu. Amoniul cuaternar sunt agenți de dezinfectare foarte eficienți împotriva bacteriilor, ciupercilor și virușilor. Aceste substanțe chimice sunt surfactanți tensioactivi și sunt utilizate în balsamuri. și balsam de țesături”, explica Paul Tesar, pentru revista Science et avenir. El este coautor al studiului și director al Institutului pentru Glial Sciences la Case Western Reserve University. Printre persoanele expuse riscului se numără în special copiii. “Creierul lor este încă în curs de dezvoltare, anumite structuri și conexiuni încă se formează. Persoanele care suferă deja de patologii legate de creier, precum scleroza multiplă, sunt și ele expuse unui risc mai mare”, adaugă Tesar.

Studii anterioare au evaluat deja pericolele ignifugelor organofosfați și s-au concentrat pe efectele expunerii prenatale. „Există foarte puține date epidemiologice despre amoniul cuaternar. Cu toate acestea, publicațiile recente au identificat aceste substanțe chimice în sângele uman și laptele matern”. De această dată, studiul a analizat o posibilă asociere între expunerea la aceste produse în timpul copilăriei și apariția unor probleme ale creierului. Pentru a ajunge la această concluzii cercetătorii au administrat substanțe chimice șoarecilor, pe cale orală, din a 5-a până la a 14-a zi din viață. S-a constatat că dezvoltarea oligodendrocitelor cerebrale a fost slăbită considerabil. Apoi, echipa a analizat datele din National Health and Nutrition Examination Survey, un program de cercetare realizat pentru a evalua starea de sănătate și nutriție a adulților și copiilor din Statele Unite.

„Acest sondaj național include analize ale substanțelor chimice din urina și sângele participanților. Prin studii epidemiologice, am reușit să demonstrăm că nivelurile ridicate ale acestor substanțe chimice în urina copiilor corespund cu rezultate anormale ale creierului în timpul sondajelor participanților.” Nicio altă celulă cerebrală, în afară de oligodendrocite, nu a fost vulnerabilă la aceste produse în studiu. „Expunerea umană la aceste substanțe chimice ar putea fi explicația lipsă pentru apariția unor boli neurologice inexplicabile”, continuă Erin Cohn, autorul principal al studiului din Nature Neurology.

Trebuie precizat faptul că, totuși, este imposibil să se stabilească o legătură între cauză și efect dovedită în această etapă a cercetării. Lucrările viitoare vor trebui să analizeze nivelurile acestor substanțe chimice în creierul adulților și copiilor pentru a determina ce cantitatea de produs și ce durată de expunere sunt necesare pentru a provoca aceste patologii sau pentru a le agrava.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 14